9 Trends Voor Een Hogere Autoproductie

automation_250Tracy Brooks, Materials Handling expert bij Hyster, vertelt welke trends de toeleveringsketen voor de auto-industrie op weg naar 2018 kenmerken.

1) Automated handling (AGV)

Transportsystemen zonder chauffeur werden voorheen vooral gebruikt voor herhaaldelijke werkzaamheden, zoals het vervoer van kleine onderdelen. Wij verwachten dat VNA-trucks, reachtrucks en low level orderpickers (LLOP's) steeds vaker voor geautomatiseerd transport zullen worden gebruikt en bij het plaatsen en oppakken van goederen op pallets.

Dit kan gaan om volledige of gedeeltelijke automatisering van de truck, met behulp van inductielussen, camerasystemen, lasers en gps, of een combinatie van meerdere systemen. De reachtrucks en VNA’s van Hyster® zijn al volledig geïntegreerd in talloze toepassingen; één automerk heeft onlangs ruim 100 geautomatiseerde LLOP’s van Hyster® in gebruik genomen.

2) Online blijven met uw machines

Slimme fabrikanten kunnen door het gebruik van IoT-apparaten (Internet of Things) de efficiëntie en productiviteit van hun productiewerkzaamheden verbeteren, waardoor de leveringstijden van nieuwe voertuigen afnemen. Wanneer bedrijven hun vorkheftrucks online verbinden, kunnen ze in real-time hun volledige machinepark in de gaten houden en ervoor zorgen dat alles goed blijft lopen.

Met de Hyster Tracker-telematicaoplossing op diverse mobiele apparatuur kunnen ze bijvoorbeeld gegevens van dagelijkse servicecontroles gebruiken voor analyses van het gebruik. De rapporten zijn eenvoudig toegankelijk via een online portaal, voor een snel en volledig overzicht van belangrijke punten.

Met Hyster Tracker kunnen bedrijven proactieve onderhoudswaarschuwingen ontvangen, wat bijzonder praktisch is bij bedrijven met grote machineparken en honderden chauffeurs. Met behulp van gps-gegevens kunnen gebieden worden geïdentificeerd waar een grote kans op incidenten bestaat, zoals drukke gebieden, en het systeem kan voor meerdere locaties worden gebruikt.

3) Tugger Train-systemen voor geautomatiseerde werkzaamheden

Tegenwoordig worden er geen volle pallets bij de productielijn aangeleverd, maar werken de meeste toepassingen volgens het concept ‘Milk Run’; producten worden aangeleverd volgens het ‘Just-in-Time’-principe, terwijl lege containers tegelijkertijd worden opgehaald.
Onderdelen worden meestal met trolleys en een sleeptractor vervoerd; deze kan door een chauffeur worden bestuurd of, met behulp van speciale programma's, automatisch rijden. De Hyster®-sleeptractoren van de types LO5.0T en LO7.0T zijn in staat om te leren.  Bij herhaaldelijke werkzaamheden met vaste ladingen en routes kunnen ze de route leren die ze moeten rijden. Na de benodigde ‘training’ kunnen ze de vereiste route automatisch afleggen en zelf stoppen bij vereiste afzetpunten.

4) Ondersteuning van lokale organisaties met wereldwijde partners

Focus op plaatselijke ondersteuning blijft een belangrijke trend, omdat bedrijven willen dat er nog sneller op behoeften wordt gereageerd om stilstandtijd in hun Just-in-Time-werkzaamheden te vermijden. Dat geldt vooral voor Oost-Europa, waar veel dure auto's in de modernste en productiefste fabrieken van heel Europa worden gebouwd.

Het is daarom essentieel voor Hyster en Hyster-dealers dat ze in landen als Tsjechië, Roemenië en Slowakije ondersteuning van wereldklasse kunnen bieden. Niet alleen met goed opgeleide serviceteams en snelle levering van onderdelen, maar ook met de kennis en ervaring om autobedrijven te helpen met nieuwe ideeën en continue verbetering van het machinepark voor materials handling.

5) Verschillende energiebronnen voor elke toepassing

Er zijn nieuwe methodes voor de aandrijving van vorkheftrucks, en sommige methodes waren een paar jaar geleden nog ondenkbaar. Bovendien zijn deze ontwikkelingen nu commercieel haalbaar en dat zou aanzienlijke kostenbesparingen kunnen opleveren.

Welke energiebron heeft de toekomst?  Wij denken dat dat afhankelijk is van de toepassing.

Brandstofcellen kunnen goed werken in bepaalde toepassingen, terwijl LPG of lithium-ion geschikter zijn voor andere toepassingen. Een recent voorbeeld komt van logistiekbedrijf Agility uit Stuttgart. Zij moesten plotseling meer uren maken dan voorheen om ervoor te zorgen dat auto-onderdelen op tijd werden verstuurd. Er was niet genoeg vermogen beschikbaar om met hun bestaande elektrische vloot ongeveer twee extra uur per dag te werken.  Het was snel duidelijk dat lithium-ion geen optie was en dus werd er gekozen voor de LPG-trucks van Hyster®, ook vanwege de lagere total cost of ownership.

Maar voor bedrijven met 15 vorkheftrucks of meer die tijdens meerdere diensten met een hoge doorvoer moeten werken, kan de nieuwste brandstofceltechnologie een goede optie zijn. Deze optie wordt steeds vaker gekozen omdat brandstofcellen de voordelen van elektriciteit met het gemak van brandstof combineren.

Waterstofbrandstofcelsystemen kunnen binnen een paar minuten worden gevuld. Bij gebruik tijdens meerdere diensten met twee of meer batterijwissels per dag betekent snel vullen een aanzienlijk voordeel in productiviteit.

De trucks kunnen langer worden gebruikt en bij gebruik in de juiste toepassingen zijn er andere voordelen. Zo blijft er bijvoorbeeld meer ruimte over in een faciliteit, omdat er geen loodzuurbatterijladers, laadstations en reinigingsfaciliteiten nodig zijn.

De trend is dus niet één bepaald type vermogen, maar begrijpen dat het van de toepassing afhangt.

6) Het is persoonlijk

Productieprocessen worden steeds ingewikkelder en dus wordt het belang van een aangepast machinepark voor materials handling steeds belangrijker. In de industrie is het een groeiende trend, omdat bedrijven van hun leveranciers van machines voor materials handling verwachten dat ze machines kunnen leveren die specifiek op hun behoeften zijn afgestemd.

7) Succes simuleren

Is de keuze voor de juiste vorkheftruck op elke locatie goed? Simulaties kunnen daarbij helpen, voordat er vorkheftrucks worden besteld. Met de Hyster® Warehouse Simulator kunnen bedrijven verschillende scenario's bekijken, met resultaten die een goede simulatie van veranderingen in de dagelijkse activiteiten bieden.

3D-afbeeldingen laten zien hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, zodat klanten diverse opties kunnen uitproberen. Elke simulatie houdt rekening met belangrijke details, zoals leeglopen, opnieuw opladen, vervangingstijdstippen en -frequenties van de batterij, dienstschema, pauzes en mogelijkheid/toestemming om bepaalde trucktypes te besturen.

8) Weegsystemen

Autofabrikanten en Tier-leveranciers vervoeren bijna al hun onderdelen in containers, wissellaadbakken of aanhangers. In 2016 voegde de SOLAS (Safety of Life at Sea Convention) een nieuwe voorwaarde toe voor verpakte containers die op exportschepen worden geladen. Dit betekent dat alle verpakte containers een geverifieerde brutomassa (VGM) moeten hebben, geverifieerd door de transporteur of de terminal.

De inhoud van de container kan worden gewogen voordat deze wordt verpakt, bijvoorbeeld met een mobiele weegschaal, waarbij het tarragewicht (gewicht van de lege container) daarna wordt toegevoegd.  De verpakte container kan ook als geheel worden gewogen, bijvoorbeeld met een Hyster ReachStacker voorzien van het Statische weegsysteem.

9) Staalverwerking met een elektrisch machinepark

Stalen coils of de platen uit stansmachines voor de productie van auto-onderdelen zijn vaak uitzonderlijk zwaar en meestal worden er Hyster Big Trucks met dieselmotor en capaciteiten tot 52 ton gebruikt.

Niet alleen heeft Hyster meer opties ontwikkeld voor de verwerking van staal en de flexibiliteit van de machines verhoogd, maar in de nabije toekomst zal de auto-industrie in staat zijn om hun Big Truck-machineparken te elektrificeren, met nul emissies en vergelijkbare prestaties tijdens volledige diensten.

Hyster heeft productiefaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Italië met producten die worden ondersteund door de beste servicenetwerken wereldwijd. De producten van Hyster® staan bekend om hun robuuste en betrouwbare prestaties, waardoor ze een uitstekend rendement op investeringen bieden met een lage Total Cost of Ownership (TCO).

Hyster liet tijdens de International Engineering Trade Fair in Nitra (Slowakije) van 23 tot en met 26 mei 2017 vooral oplossingen voor de Slowaakse auto-productiesector zien.