Verbeterde Efficiëntie en Beschikbaarheid Van Hyster Vorkheftrucks Bij Recycling- en Afvaltoepassingen

Tough-Electric-Hyster-250xTijdens de IFAT van 30 mei tot en met 3 juni 2016 in München laat Hyster® het brede aanbod van producten en speciaal ontwikkelde oplossingen voor de zware en intensieve bedrijfsomstandigheden in de recycling- en afvalbeheerindustrie zien.

Het productaanbod van Hyster® bestaat onder meer uit een uitgebreid aantal duurzame en goed ontwikkelde vorkheftrucks met talloze opties en oplossingen voor vorkheftrucks met verbrandingsmotoren (IC) als electrische trucks. Zij moeten aan de specifieke behoeften en uitdagingen van materials handling bij toepassingen voor afval en recycling voldoen, waar vuil, stof, hellingen en wisselende vloeren, samen met een continu gebruik van hulpstukken, specifieke uitdagingen kunnen opleveren.

Efficiëntie dankzij de Hyster ‘Cool Truck’

Hyster® biedt voor bestuurders in zware recycling- en afvaltoepassingen de ‘Cool Truck’, een robuuste vorkheftruck met vermogens van 4 tot 5,5 ton, specifiek ontwikkeld om het veel voorkomende probleem van oververhitting van de motor door stof en vuil te voorkomen.

“Wanneer er in de afval- en recyclingindustrie gewone vorkheftrucks worden gebruikt, raken de radiateurs snel verstopt waardoor de trucks onnodig stilstaan”, vertelt David Reeve, Industry Manager, Counterbalance Solutions voor Hyster Company. “Dat is niet alleen frustrerend, maar kost bedrijven veel geld door verloren productiviteit en bovendien kan het tot andere problemen leiden.”

Het Cool Truck-pakket omvat een aantal aanpassingen aan de truck en heft speciale opties zodat ze onder de lastige omstandigheden kunnen werken die vaak bij recycling en de verwerking van afval voorkomen. Aanpassingen voor deze toepassingen zijn onder meer opties zoals een volledig omsloten frame en geventileerde kappen, zijpanelen en radiateurkappen zodat er minder vuil van de vloer in de motor wordt gezogen.  De voorkant van de truck is robuust en er kunnen diverse hulpstukken worden gemonteerd, zodat de machine aan elke toepassing in de recycling- of afvalindustrie kan worden aangepast.

Robuuste elektrische trucks

“Veel bedrijven in de recycling- en afvalsector stappen door diverse factoren over op elektrische trucks”, vertelt Karen Calver, Product Strategy Manager voor Hyster.

De elektrische vorkheftrucks met vier wielen van de serie Hyster® J2.2-3.5XN (met een hefvermogen van 2,2-3,5 ton) en de machines met drie wielen van de serie Hyster® J1.5-2.0XNT hebben een stabiel chassis, een robuust uitgevoerde mast en zeer duurzame en betrouwbare componenten.  Er zijn ook diverse opties voor bescherming tegen weersinvloeden verkrijgbaar, waaronder volledig stalen cabines, zodat bestuurders ook in omgevingen met vuil comfortabel kunnen werken.

Deze opties omvatten ook oplossingen die de normale reiniging van elektrische trucks vergemakkelijken, bijvoorbeeld bij gebruik van hogedrukspuiten, iets wat vaak nodig is onder deze omstandigheden.

De robuuste elektrische vorkheftrucks van Hyster® hebben ook minder onderhoud nodig omdat ze langere onderhoudsintervallen hebben en de banden minder snel slijten. “Bij werkzaamheden in recycling en afvalverwerking kunnen vuil en stof op de grond zorgen dat de banden sneller slijten”, legt Karen uit. “Deze elektrische trucks accelereren voorzichtiger, waardoor wielspin wordt voorkomen en de onderhoudsvereisten voor de banden dalen, waardoor de cost of ownership laag blijft terwijl de beschikbaarheid en productiviteit van de machines toenemen.”

Voor bedrijven die banden van de serie Trelleborg Pit Stop Line op hun trucks gebruiken, kan de Hyster®-dealer ook het berekeningsprogramma en contractprogramma Trelleborg I-Rent bieden.  Hierbij worden de factoren van de applicatie en historische gegevens geanalyseerd, waardoor zelfs voor de meest veeleisende toepassingen kan worden gepland wanneer de banden moeten worden vervangen en onderhoud effectiever kan worden uitgevoerd.

"De elektrische trucks van Hyster® zijn door een combinatie van speciale opties geschikt voor gebruik in intensieve afval- en recyclingtoepassingen, zowel binnen als buiten”, zegt Karen Calver. “Hierdoor zijn bedrijven veel flexibeler in de manier waarop ze hun machinepark inzetten. Dat leidt tot meer efficiëntie met lagere cost of ownership.”

Aangepast scharnierhulpstuk voor containers

Hyster heeft zelfs voor de grootste containertrucks speciale oplossingen ontwikkeld die bijzonder interessant kunnen zijn voor grootschalige werkzaamheden in afvalverwerking en recycling.

Op grote terreinen waar afval en ander materiaal in vrachtcontainers wordt vervoerd kunnen de spreaders op de Hyster® ReachStackers met een speciaal scharnierhulpstuk worden uitgerust, zodat containers met recyclebaar of afvalmateriaal, zoals papier, houtsnippers, kunststof of algemeen afval, efficiënt kunnen worden geleegd.

Deze oplossing werd onlangs op een Hyster® RS45-31 CH ReachStacker gemonteerd en zorgt dat containers van 20' kunnen worden opgeheven en tot 60 graden kunnen worden gekanteld, zodat het materiaal in één simpele, gecontroleerde beweging uit de container kan worden gelost.  Dit is een eenvoudige, efficiënte en rendabele manier om bulkladingen te verwerken en te vervoeren.

Machineparkbeheer

De meeste trucks in de serie Hyster® kunnen ook worden uitgerust met de draadloze Hyster Tracker™-communicatie module; hiermee kunnen managers op locatie en servicepersoneel van de dealer het gebruik van de truck in de gaten houden, kan schade worden gedetecteerd en kunnen truckbestuurders worden ondersteund, zodat het gebruik van het machinepark wordt geoptimaliseerd en servicevereisten kunnen worden beheerd, waardoor de productiviteit toeneemt en de kosten onder controle blijven.