Hyster Tyrehandlers helpen uptime van mijnbouwmachines te vergroten

Hyster heeft een nieuwe serie tyrehandlertrucks geïntroduceerd voor de mijnbouw en grondverzet. De tyrehandlers van Hyster zorgen ervoor dat de enorme banden op de heavy-duty mijnbouwvoertuigen snel en kostenefficiënt worden verwisseld met maximale bescherming voor de monteurs.

Tyre HandlersDe nieuwste Hyster Big Truck-series van H8XM-6 up tot H32XM-12, in combinatie met de nieuwe IMT-attachments voor tyrehandling, TH5K115 tot TH36K164, kunnen de monteurs helpen om snel de banden te verwisselen van grote sleeptrucks, laders of schrapers die gebruikt worden in de mijnbouw.

De Tyrehandlermodellen van Hyster (oftewel Tyre Handler, afgekort TH) kunnen accuraat een bandgewicht hanteren tussen 200 kg en 16.330 kg, met een banddiameter variërend van 710 mm tot een kolossale 4166 mm. De attachments zijn voorzien van blokken aan de voorkant die de band stevig vastklemmen in de benodigde positie voor het verwisselen met een bescherming voor de monteurs tegen het terugvallen van de arm.

"Voor een maximale uptime van de mijnbouwuitrusting is het belangrijk dat de band de eerste keer goed wordt verwisseld", aldus Norbert Brünell, Senior Product Strategy Manager Big Trucks EMEA van NACCO Materials Handling Group. “Zichtbaarheid, controleerbaarheid en manoeuvreerbaarheid zijn belangrijk om dit te bereiken.”

Zichtbaarheid is nodig om de velg precies voor de bouten te plaatsen zonder de truck te beschadigen en daarbij de monteur altijd in het oog te houden. Hyster heeft de beste montagedesigns gemaakt voor het TH-attachment waardoor het geweldige zicht dankzij de Hyster® Vista™-cabine verder geoptimaliseerd wordt.

Controleerbaarheid is belangrijk om de velg over de bouten te drukken. “Om het wiel te monteren bedient u de hydraulische functies met een vingertop voor een voorspelbare, directe respons”, zegt hij. “Daarom hebben we ons lastdetecterende hydraulische systeem perfect afgestemd op de behoefte van elk specifiek TH-attachment.” De gekalibreerde TH-bedieningssoftware wordt in de fabriek geïnstalleerd.

In de bestuurderscabine helpen tien gebruiksvriendelijke hydraulische functies om de grote banden goed te plaatsen waaronder heffen, kantelen, zijwaarts bewegen, klemmen, klemrotatie (+/- 50° elke zijde), blokrotatie (360° eindeloos) en bescherming tegen het terugvallen van de arm. De Tyrehandlers van Hyster kunnen ook de velgen demonteren en de band van de velg halen.

Om de banden te vervoeren, kan de bestuurder alleen de trucks bedienen als de banden horizontaal staan, hierdoor kunnen de banden niet wegrollen als ze los zijn. Dankzij het grote kantelvermogen kan de bestuurder ook de grijparmen optillen naar het midden van de band zonder de mast te heffen voor een maximaal zicht op het attachment tijdens het rijden.

In de meeste gevallen worden de reparaties van de assen van sleeptrucks of de vervanging van wielen uitgevoerd in werkplaatsen waar de manoeuvreerruimte beperkt is, dus de korte wielbasis van de Hyster-modellen is een groot voordeel.

“We hebben echt een 'plug & play' oplossing gemaakt die meteen na aankomst bij de mijn kan beginnen met werken”, voegt Norbert toe.

Voor de mijnen kan gekozen worden voor een speciale Tyrehandler van Hyster of een truck voor dubbel gebruik die het attachment snel kan loskoppelen om een Hyster-vorkheftruck te worden.

Borden met een 'voorzet' hooktype of een pintype geven meer flexibiliteit om in ongeveer tien minuten om te schakelen van een tyrehandler naar een Hyster-vorkheftruck met als optie een sideshift en vorkenverstelling. Bij gebruik als een vorkheftruck, variëren de hefcapaciteitopties van 8 tot 32 ton.

"De dubbele functie van de Hyster-trucks kan het aantal servicevoertuigen in de mijnvoertuigvloot helpen verlagen waardoor ook de kosten lager worden", aldus Norbert, die uitlegt dat vaak andere vorkheftrucks worden ingezet om onderdelen van grote mijnbouwvoertuigen te vervoeren zoals motoren en assen wat in sommige gevallen niet langer nodig is.

Zoals alle Hyster-vorkheftrucks met zware capaciteiten is ook deze vorkheftruck voor een betrouwbare werking uitgerust met een zeer duurzame aandrijflijn, een geavanceerd en soepel automatisch transmissiesysteem, een veiligheidsblokkeerfunctie bij vooruit/achteruit schakelen en motorbeschermingssystemen.

Alle Tyrehandlers van Hyster worden in Nijmegen gebouwd en zijn voorzien van toonaangevende hefsnelheden in deze klasse en de Hyster Vista-cabine die een uitstekende reeks ergonomische voorzieningen en uitstekend zicht biedt voor de bestuurder. Dit draagt bij aan de uitzonderlijke betrouwbaarheid van de trucks en de lage gebruikskosten in de veeleisende mijnbouwomgeving en extreme weersomstandigheden.

Hyster biedt een complete reeks materials handling-apparatuur en heeft zorgvuldig een wereldwijd netwerk van lokale distributiepartners geselecteerd, gebaseerd op de kracht van de betrouwbaarheid van de klantenservice en uitstekende service-ethiek om deskundig advies en snelle lokale service en reserveonderdelen te bieden. Ga voor meer informatie over de volledige reeks van de materials handling-apparatuur van Hyster naar www.hyster.eu