Nieuwe Hyster-vorkheftruck voor de metaalindustrie

Hyster heeft een nieuwe serie vorkheftrucks gelanceerd met een capaciteit van 16-18 ton voor zware metaalverwerking en opslag.

Metal Idustry"De metaalindustrie kent veel unieke handlinguitdagingen", zegt Norbert Brünell, Senior Product Strategy Manager Big Trucks. "Met een lang lastzwaartepunt en een wielbasis van 3,75 m zijn de vorkheftrucks van Hyster met een capaciteit van 16-18 ton een sterke oplossing voor de handling van hete blokken, koude plakken of lange buizen."

De nieuwe Hyster® H16XM-12 biedt een hefcapaciteit van 16.000 kg bij een lastzwaartepunt van 1200 mm terwijl de H16XM-9 een lastzwaartepunt van 900 mm biedt. Ook voor zwaardere toepassingen van 18.000 kg heeft Hyster de H18XM-7.5 en H18XM-9 gelanceerd en alle modellen zijn verkrijgbaar met specifieke aanpassingen voor de metaalindustrie.

Handling van heet staal

De eerste producten die door een heftruck worden vervoerd in het metaalproductieproces zijn plakken, blooms, blokken en rollen als ze gegoten zijn en bij ongeveer 900°C uit het proces komen.

Het lastdetecterende hydraulische systeem is voorzien van toonaangevende koelprestaties in de industrie zodat de olietemperatuur onder 90 °C blijft, zelfs tijdens een volledige productie bij een omgevingstemperatuur van 45 °C. Dit helpt om te voorkomen dat de slangen broos worden en het verlengt de levensduur van alle betrokken onderdelen. Bij werking bij nog hogere temperaturen is er een beschermsysteem dat de bestuurder eerst waarschuwt en dan vertraagt om oververhitting te voorkomen.

"Warmte van direct contact met het product of van straling heeft ernstige gevolgen voor de voorzijde van een vorkheftruck", zegt Norbert. "We hebben een aantal opties ontwikkeld voor de nieuwe modellen van 16-18 ton om de truck te beschermen tijdens het hanteren van zware producten van gesmolten staal."

Hittebestendige slangen en slanghoezen helpen voorkomen dat de slangen uitdrogen en gaan lekken, en een kettingloze Monomast-optie ondervangt verhoogde slijtage in verband met kettingen die uitdrogen door de hitte. Een hitteschild verlengt de levensduur van cilinderafdichtingen, optioneel is er een voorruitbeveiliging en het vorkenbord van Hyster is voorzien van slijtpads in plaats van rollagers die anders zouden uitdrogen en kapot gaan.

"Voor uitdagingen in gieterijen heeft Hyster één van de sterkste pakketten voor hittebescherming ter wereld zodat de vorkheftruck tijdens de levensduur weinig blijft kosten en betrouwbaar blijft", zegt hij.

Plakken, blooms, knuppels of blokken opslaan

Het sterke Hyster-mastontwerp is een essentieel element voor de typische opslagplaatsen van metaal die meestal onverhard en hobbelig zijn en die er soms voor kunnen zorgen dat de lading gaat 'stuiteren' tijdens het vervoer van lange en zware ladingen. Het sterke design en de robuuste kwaliteit van de heftruck, mast en vorkenbord helpen ook bij het omdraaien van de plaat en bij andere omstandigheden met hoge schokbelasting.

Om stofproblemen op het opslagterrein van metaal te voorkomen, kan optioneel de voorreiniger van de luchtinlaat verlengd worden om minder vervuilde lucht te krijgen als standaard voorfilters soms niet genoeg zijn. Er is een optionele automatische smering van Hyster om het vuil naar buiten te drukken en de bestuurder profiteert van de Vista-drukcabine met aparte, eenvoudig te reinigen luchtfilter.

Omgaan met rollen (staalband), draadrollen, pijpen, buizen en constructiestaal

Er zijn multifunctionele, integrale of bevestigbare sideshift- en vorkpositioneringsvorkenborden met een aantal verschillende "quick disconnect" vorken en hulpstukken beschikbaar, waaronder afgeronde vorken, grijpklemmen, C-haken, pijpstabilisatoren, spoelen, lange rammen of magneten.

Aanzienlijke brandstofbesparingen

De nieuwe heftrucks zijn ontworpen met de nieuwste technologie van Hyster, die klanten in de metaalindustrie een energiebesparing van 25 % kan opleveren, afhankelijk van de specifieke toepassing. De krachtige en efficiënte 125 kW (168 pk) Cummins QSB 6.7 heeft geen DPF of SCR-systeem nodig om te voldoen aan de Stage IIIB-emissiewet.

Hyster 16-18 ton vorkheftrucks hebben twee bedrijfsstanden. De stand ECO-eLo optimaliseert de brandstofefficiëntie door het maximale motortoerental te verlagen en maakt gebruik van 'smart throttle control' om te voorkomen dat er te veel brandstof naar de motor gaat. De stand HiP High Performance is de standaard bedrijfsstand. Nauwkeurige lastdetecterende hydraulica

Naast de Cummins-motortechnologieën en ZF-transmissies heeft Hyster de prestaties onder andere geoptimaliseerd met 'Cooling on Demand' en hydraulica met lastdetectie (power on demand). De bestuurders profiteren van een nauwkeurige controle met een zee zachte landing waardoor schade, zoals knappende spoelbanden en schade aan de slede, wordt voorkomen.

"Het hydraulische systeem is zeer efficiënt en levert alleen olie indien nodig.  Dit betekent dat er brandstof wordt bespaard, de heftruck stiller loopt en de levensduur van grote onderdelen wordt verlengd", zegt hij.  "De olie en filters gaan langer mee en slangen, afdichtingen en onderdelen slijten minder snel zodat ze langer kunnen worden gebruikt."

De aandrijflijn die hoge prestaties levert, is ook zeer betrouwbaar en is voorzien van beschermsystemen voor de motor en transmissie met natte schijfremmen die de gebruikskosten helpen verlagen.

De mast is stijf en sterk maar biedt toch beter zicht voor de bestuurder en een duidelijk zicht op de vorken en de lading. De lastdetecterende stuurbekrachtiging zorgt voor moeiteloze bediening en de soepele automatische transmissie verbetert het bestuurderscomfort doordat het trekken wordt verminderd en omdat inching mogelijk is.

Als onderdeel van de nieuwste generatie Hyster Big Trucks met de Hyster 'Vista' cabine bieden de nieuwe heftrucks standaard een uitstekende reeks ergonomische eigenschappen, plus uitstekend zicht rondom, voor meer gebruiksgemak. Zo zijn bijvoorbeeld de stuurwielen altijd zichtbaar zodat botsingen met spoelen of rails worden voorkomen.

"Voor de bestuurder betekent dit eenvoudige toegang, handige bediening en een ruime cabine voor een comfortabele werkomgeving bij alle weersomstandigheden om de productiviteit te vergoten en te behouden", aldus Norbert.

Het geluidsniveau buiten wordt verlaagd en het geluid in de cabine behoort tot de laagste in de industrie waardoor de alertheid en productiviteit van de bestuurder verbeteren.

"Deze heftruck is niet alleen gunstig voor de bestuurder, manager en financieel controller maar hij is ook eenvoudiger te onderhouden en de onderhoudsperioden zijn langer", voegt hij toe. "Het is een uitstekend voorbeeld van de kracht en de sterkte die het merk Hyster kenmerken."

Alle producten van Hyster worden ondersteund door een wereldwijd netwerk van goed getrainde dealers die snel professionele en plaatselijke ondersteuning bieden.

Ga naar www.hyster.eu