Nieuwe veiligheidsgordels in heftruck bevorderen gebruik.

Door de introductie van goed zichtbare veiligheidsgordels van Hyster kunnen supervisors en managers eenvoudiger het gebruik ervan controleren. Een optioneel interlocksysteem voorkomt dat de bestuurder de heftruck kan gebruiken als de veiligheidsgordel niet wordt gebruikt.

new-forklift-seat-beltsDe goed zichtbare rode veiligheidsgordel, die nu beschikbaar is voor zowel de elektrische- als de ICE-vorkheftrucks, is op afstand gemakkelijk te zien zodat supervisors of managers duidelijk kunnen zien of de bestuurder de veiligheidsgordel draagt.

"Het kan moeilijk zijn om te controleren of de veiligheidsgordels van de heftruck gebruikt worden omdat de bestuurders tijdens hun werkdag vaak in- en uitstappen", aldus David Rowell Product Marketing Manager bij NACCO Materials Handling Group (NMHG). "De nieuwe rode gordels helpen niet alleen de supervisors om te zien wie de veiligheidsgordel draagt zodat de bestuurders eraan kunnen worden herinnerd de regels na te leven, maar Hyster is ook een stapje verder gegaan. De managers kunnen er ook voor kiezen het optionele interlocksysteem te gebruiken waarmee het dragen van de veiligheidsgordel verplicht is wil de motor kunnen worden gestart."

Het nieuwe interlocksysteem van Hyster schakelt automatisch de aandrijving uit als de veiligheidsgordel tijdens het rijden wordt losgemaakt. De heftruck mindert langzaam vaart en stopt tot alle interlocks weer zijn opgeheven.

"De heftrucks starten niet en kunnen niet worden bediend tenzij de veiligheidsgordel wordt gebruikt", bevestigt David. "Er verschijnt een waarschuwingslampje op het dashboard zodat de bestuurder weet waarom er geen aandrijving is."

Net als bij de standaardveiligheidsgordels van Hyster maakt het Emergency Locking Retractor (ELR)-mechanisme het de gordel mogelijk vrij te bewegen met de bewegingen van de bestuurder voor optimaal comfort, speciaal voor bestuurders die vaak achteruit rijden. De ELR zorgt ervoor dat de veiligheidsgordel automatisch wordt vergrendeld bij instabiliteit of een botsing, zodat de bestuurder veilig is.

De goed zichtbare veiligheidsgordel is apart verkrijgbaar of in combinatie met een interlocksysteem op de A-, J- en E-serie van de elektrische vorkheftrucks van Hyster en de H- en S-serie van de ICE-heftrucks.

Ga voor meer informatie naar www.hyster.eu.