Aanzienlijke besparingen in Benelux met Hyster

Het is bewezen: de nieuwe Hyster ReachStacker verbruikt minder brandstof. Uit uitgebreide testen door een onafhankelijke gebruiker in de Benelux is gebleken dat een nieuwe Hyster ReachStacker per uur tot 5,7 liter brandstof minder verbruikt dan reachstackers van de concurrentie in dezelfde containerterminal.

Hyster ReachStacker Records Content ImageEen verhuurbedrijf heeft de nieuwe Hyster ReachStacker aan het werk gezet in een containerterminal in de Benelux en heeft het brandstofverbruik gedurende zes maanden in de gaten gehouden.  Niet alleen het brandstofverbruik van de nieuwe Hyster ReachStacker werd geregistreerd, ook dat van reachstackers van de concurrentie die in de terminal worden gebruikt.

De nieuwe Hyster ReachStacker is voorzien van de Cummins QSL9-dieselmotor (tot 370 pk, 276 kW), die voldoet aan de vereisten van de normen voor CO2-emissies Tier 4 interim(i) en Stage IIIB. Deze machine werd gebruikt om gegevens te verzamelen als onderdeel van het uitgebreide testprogramma van Hyster.

Na analyse van de gegevens bleek dat de Hyster ReachStacker 18,8 liter per uur verbruikte, terwijl de modellen van de concurrentie 24,5 liter brandstof per uur verbruikten, terwijl ze vergelijkbaar werk in vergelijkbare dienstpatronen deden.  Een verschil van 5,7 liter staat gelijk aan een besparing van ongeveer 23% op deze locatie.

Jan-Willem van den Brand, Hyster Big Trucks Global Product Strategy Manager, zegt "Wij stellen dat het mogelijk is om tot 20% brandstof te besparen en deze gegevens van een drukke terminal bewijzen onze claims.  Dat zijn geen theoretische gegevens; de besparingen waren zichtbaar bij de pomp en in de tankfrequentie van de machine."

Een vertegenwoordiger van de onbekende terminal stelde: "We denken dat we ongeveer EURO 60.000 per jaar kunnen besparen als we alle zeven reachstackers in deze terminal vervangen door de Hyster ReachStacker."

Het registreren van het brandstofverbruik was vrij eenvoudig omdat de Hyster ReachStackers gebruik maken van EGR-motortechnologie, wat betekent dat de dieselbrandstof gewoon wordt getankt en de motor doet de rest, in tegenstelling tot de SCR-technologie (gebruikt door de meeste andere concurrenten om aan Tier 4i te voldoen), waarvoor additieven (ureum) nodig is.

Volgens Jan-Willem worden de brandstofbesparingen op verschillende manieren bereikt, niet alleen met de Cummins-motortechnologieën. Hyster heeft nieuwe ontwikkelingen op het gebied van prestatieoptimalisatie geïntroduceerd, zoals aangepaste koeling, lastafhankelijke hydraulica, toerentalbeheer en alternatief stationair toerental.   Bestuurders kunnen kiezen voor de stand HiP voor hoge prestaties of ECO-eLo voor brandstofefficiëntie.

"We hebben de bestuurders niets over de inhoud van de motor vertelt; ze werkten gewoon met de nieuwe machine van Hyster en melden veel vermogen en zeer hoge prestaties," zegt Jan-Willem. De bestuurders merkten dat de Cummins-motor van 9 liter een uitstekend vermogen bood, omdat hij meer pk's en koppel biedt dan de eerder gebruikte motor van 11 liter. Tijdens het gasgeven geeft deze motor extra vermogen dankzij de turbocompressor met variabele geometrie (VGT).

De Hyster ReachStacker wordt al lang beschouwd als een van de meest betrouwbare en robuuste containermachines ter wereld.  De volledig verschuifbare Vista-cabine levert een comfortabele werkomgeving met een uitstekend zicht rondom en heeft daarnaast een gewichtsdisplay voor containers (waarbij ook afstand en hoogte worden vermeld). Dankzij koeling op verzoek zijn de geluidsniveaus zeer laag met deze nieuwe krachtbron van Hyster.

De Hyster ReachStacker die in de Benelux wordt gebruikt, is van het model 45-31CH, maar het bedrijf biedt talloze configuraties van de Hyster ReachStacker voor zowel het verplaatsen van containers (CH) als intermodale verplaatsingen (IH), met een optionele plaatsingsfunctie voor 6 hoog en 3 rijen diep.