Hyster krachtig vooruit met 24 V-vorkheftrucks

Hyster® Europe heeft aangekondigd een serie compacte vorkheftrucks van 24 V met achterwielaandrijving op de markt te brengen, die een aantal toonaangevende voordelen bieden, waaronder excellente prestaties op energiegebied en lage bedrijfskosten.

EL24V Content ImageDe nieuwe serie vorkheftrucks A1.3XNT en A1.5XNT met achterwielaandrijving van Hyster is een van de compactste vorkheftrucks met capaciteiten van 1250 kg en 1500 kg in hun klasse. Met een totale breedte van slechts 996 mm helpen ze bij het ondersteunen van blokstapelen in magazijnen met weinig ruimte.

De nieuwe driewiel-vorkheftrucks op 24 V  hebben een kleine draaicirkel, de beste in hun klasse, waardoor het model van 1250 kg in gangpadbreedten van slechts 3053 mm aan de slag kan.  Hierdoor kan de bestuurder zich snel en vol vertrouwen met de machine verplaatsen in productie- of logistieke faciliteiten.

Daniel Heap, Senior Product Strategy Manager, zegt: "We willen het laatste uur van de bestuurder net zo productief maken als het eerste uur. Dat betekent dat we ons bij de ontwikkeling van een Hyster-truck altijd op het comfort van de bestuurder richten.  Eén aspect van comfort voor de bestuurder is geluid en ik denk niet dat ik in de afgelopen 13 jaar dat ik in de vorkheftruckindustrie werkzaam ben zo'n stille vorkheftruck heb gezien. Het lage geluidsniveau van 59 dB(A) is absoluut het beste in zijn klasse. De bestuurder ervaart op die manier minder stress en omdat dit type truck in woongebieden wordt gebruikt, zullen de buren ook blij zijn met de Hyster A1.3-1.5XNT."

De stoel met laag trillingsniveau biedt een ongeëvenaard comfort met een trillingsniveau van 0,3 tot 0,5 m/s2.  De lage instap en stoel zorgen dat de bestuurder gemakkelijk op en van de truck stapt en er is voldoende ruimte voor de voeten en de schouders.

De topsnelheid van 12,0 km/u (beladen) wordt geleverd door een enkele AC-aandrijfmotor achter, terwijl de instelbare prestatie-instellingen helpen om de juiste 'eBalans' van energie en prestaties te halen. De instelling HiP biedt een maximale productiviteit en in deze instelling is deze truck de enige vorkheftruck die de VDI 2198 60-cyclustrack in de aangewezen tijd kan voltooien.

De instelling eLo optimaliseert het energieverbruik en verlaagt de kosten nog verder, voor een superlaag vergelijkend energieverbruik voor vorkheftrucks , volgens de VDI2198-test van 45 cycli, van 4,0 kWh/u (1,5 t). Er zijn verschillende batterijen verkrijgbaar voor elke toepassing, voor een optimale inzetduur van de batterij.

De Vista Plus-mast biedt het beste zicht in deze klasse en helpt de bestuurder om snel te werken bij het oppakken en plaatsen van ladingen, terwijl de achteruithendel met geïntegreerde claxonknop het achteruitrijden veel gemakkelijker maakt.  Er is een heads-up display, voldoende opbergruimte en een eenvoudig te bedienen parkeerrem die ook in auto's wordt gebruikt.

Zoals bij alle machines van Hyster zijn ook bij het ontwerp van de nieuwe A1.3-1.5XNT-vorkheftrucks de betrouwbaarheid en het onderhoudsgemak belangrijke focuspunten.  De sterke constructie en bewezen onderdelen zorgen voor betrouwbaarheid en duurzaamheid op de lange termijn, maar een aantal kleine details maakt het onderhoud gemakkelijker dan bij de concurrentie in deze klasse.  Dat is bevestigd in een SAE J817/1-evaluatie voor onderhoudsgemak, waarbij een puntensysteem voor gebruiksgemak voor off-road machines  wordt gebruikt.

Onderhoud aan de 24 V-vorkheftrucks kan worden uitgevoerd zonder de batterij te verwijderen, er zijn zelfstellende remmen en een sensor voor het remvloeistofpeil, en de DIN-wielmoeren hoeven niet zo vaak te worden gecontroleerd als standaardwielmoeren (elke 2000 uur). De AC-motoren voor tractie en heffen zijn onderhoudsvrij, en de aandrijfeenheid voor het achterwiel en de motor zijn eenvoudig toegankelijk door een grote opening in het contragewicht. Andere functies zoals de VSM (Vehicle System Manager), O-ringafdichtingen en afgedichte connectors zorgen voor lage onderhoudsintervallen van 1000 uur of 6 maanden.

Er zijn verschillende opties verkrijgbaar voor de ondersteuning bij bepaalde handelingen, zoals de keuze uit 11 standaardmasten, TouchPoint-minihendels, de functie 'return to set tilt', LED-verlichtingssets, geïntegreerde side shift, zijdelingse batterijwissel systeem, MonotrolTM-pedaal, verlengde garantie (36 maanden/6000 uur), paketten voor gebruik in vrieshuizen en meer.