Lagere brandstofkosten met nieuwe Hyster barge handling reachstackers

Als onderdeel van de nieuwe serie Hyster Big Trucks met lage emissies heeft het bedrijf een nieuwe barge handling reachstacker op de markt gebracht, die tot 20 % aan brandstofbesparingen kan bieden, afhankelijk van de toepassing.

Hyster Barge Handler ReachStacker Content ImageDe nieuwe Hyster ReachStacker met 'negatieve heffing' is specifiek ontworpen voor het verplaatsen van containers die vanaf de kade op schepen worden geladen. Het nieuwe model kan containers tot 1,90 m onder grondniveau omlaag zetten (op verzoek zelfs nog lager) en heeft veel van dezelfde functies als de standaarduitvoering van de Hyster ReachStacker, die lagere emissies en aanzienlijke brandstofbesparingen biedt.

De Hyster RS 46-41LS CH barge handler heeft onder meer uitklapbare poten; ze zijn in de containerspreader geïntegreerd en worden via een schakelaar in de cabine bediend.  Als de poten zijn uitgeklapt, worden de twistlocks onder aan de poten automatisch gekoppeld aan de twistlocks van de spreader en zijn daarna meteen klaar voor gebruik.

Het containermodel beschikt over Powered Pile Slope (PPS), handig voor het verwerken van containers op en van barges, waarbij de spreader eenvoudig wordt genivelleerd als er containers uit kleine ruimten worden opgeheven. Het biedt een hydraulisch aangedreven horizontale zijdelingse beweging van +/- 6,0 graden en een vrije (niet-aangedreven) horizontale zijdelingse beweging van +/- 1,5 graden. De PPS verlaagt de hoogte van de spreader met 0,31 m. Daarnaast biedt een verlengde rotatorkop een daling van 1,22 m.

In de praktijk kunnen containers worden verwerkt tot min 1,90 m onder grondniveau tot de bovenkant van de containers of verder op verzoek.  Dit is inclusief een theoretische speling van 0,44 m. De negatieve heffing heeft wel effect op de stapelhoogte, maar het is nog altijd mogelijk om 5 x 8'6" op de eerste rij en 4 x 8'6" op de tweede rij te stapelen, met de verlengpoten ingetrokken.

Een andere belangrijke functie van het LS-model is een stabilisator die vooral binnen de voorste wielbasis werkt en die slechts 100 mm uitsteekt, zodat Hyster de zijdelingse stabiliteit kan handhaven en de capaciteit op de derde rij met zeven ton kan verhogen. Computersoftware berekent hoe de lading het beste kan worden verdeeld. Hierdoor kan de truck dezelfde capaciteit verwerken, maar dan met een contragewicht dat vijf ton minder weegt. Dit is een perfect voorbeeld van de filosofie van Hyster, om klanten altijd de laagste cost of ownership te bieden, want deze functie zorgt ook dat de banden minder slijten en dat er nog meer op de brandstof wordt bespaard.

De Hyster 'Barge handler' heeft veel van dezelfde functies als de standaarduitvoering van de Hyster ReachStacker, die al heel lang wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare en robuuste containertrucks ter wereld. De machine voldoet aan de vereisten van de emissievoorschriften Tier 4 interim(i) en Stage IIIB.

De lage emissies worden bereikt dankzij de nieuwe Cummins QSL9-dieselmotor (tot 370 pk, 276 kW).  Door gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR*) te combineren met een verbeterd HPCR-brandstofsysteem (High Pressure Common Rail) is de verbranding schoner en efficiënter, en wordt de uitstoot van NOx effectief onder controle gehouden.  Het volledig geïntegreerde Cummins-roetfilter (DPF) verlaagt ook de deeltjesemissies met meer dan 90 %.

Naast de Cummins-motortechnologieën heeft Hyster nieuwe ontwikkelingen voor de optimalisering van de prestaties geïntroduceerd, zoals 'Cooling on Demand', hydraulica met lastdetectie, toerentalbeheer en verlaagd stationair motortoerental, om het totale brandstofverbruik in alle toepassingen verder te verlagen.

Hyster biedt brandstofbesparingen tot 20 % met EGR-motortechnologie, wat betekent dat de eindgebruiker de manier waarop hij werkt niet hoeft te veranderen. Er wordt op dezelfde manier brandstof aan de tank toegevoegd en de motor doet de rest zonder extra apparatuur, additieven of onderhoudsschema's, in tegenstelling tot SCR-technologie.

Bestuurders kunnen kiezen uit twee standen:  ECO-eLo 'brandstofefficiëntie' of  HiP 'hoge prestaties'. De stand  HiP is de normale bedrijfsstand, terwijl de stand  ECO-eLo het maximale motortoerental verlaagt en de brandstofefficiëntie optimaliseert.

De nieuwe Cummins-motoren leveren een snelle turboreactie bij een laag motortoerental en houden deze hogere boost vast bij een hoger motortoerental. Dit komt door de turbocompressor met variabele geometrie (VGT™), die de toevoer van uitlaatgassen in het turbinewiel varieert.

De machines zorgen dat de ruimte bij containerterminals optimaal kan worden gebruikt, dankzij de uitmuntende wendbaarheid en superieure verplaatsingssnelheden.

De serie is leverbaar met natte remmen, een robuuste aandrijfas en bescherming van de aandrijflijn tegen mogelijk schadelijke operationele procedures of fouten, zodat de machine een maximale productiviteit en betrouwbaarheid in de meest veeleisende toepassingen biedt.

De Hyster ReachStackers beschikken over de 'Powered Sliding Cab' voor optimaal zicht en een gewichtsdisplay voor containers (waarop ook de afstand en hoogte worden aangegeven), zodat de bestuurder kan anticiperen op de mogelijkheden van de truck voordat de gewichtslimiet wordt bereikt. Verder heeft de machine een snelheidsbegrenzer die de snelheid van de truck verlaagt als de truck rijdt met de poten uitgeklapt.

De Hyster 'Vista' -cabine biedt een uitstekende ergonomie en totaal comfort voor de bestuurder, met airconditioningsopties geïntegreerd in het ventilatiesysteem, lage geluids- en trillingsniveaus en diverse praktisch geplaatste bedieningen, rechts van de bestuurder, voor maximaal zicht naar voren en omlaag.  Grote ramen met getint veiligheidsglas zorgen ervoor dat de bestuurder goed zicht rondom en met name naar boven heeft.  Dit wordt bij slecht weer nog verder verbeterd door een inlaat voor frisse lucht, een effectieve verwarming en ontdooier, en ruitenwissers en -sproeiers op de ruiten voor, boven en achter.  Details zoals zonneschermen gemonteerd op de ramen boven en achter en goed geplaatste spiegels helpen de bestuurder bij zijn dagelijkse activiteiten.

Goed reagerende volledig hydraulische remmen en een pedaalindeling zoals bij een auto dragen nog verder bij tot bestuurderscomfort en de automatische transmissie biedt vermogen en controle aan de bestuurder met vloeiend schakelen.

De producten van Hyster worden verspreid en ondersteund via een groot netwerk van geautoriseerde, exclusieve dealers, met uitgebreide lokale dekking via hun verkoop- en servicelocaties in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), Noord- en Zuid-Amerika, Azië en landen aan de Grote Oceaan.