Oostenrijkse Mijn Krijgt Grip Op Bandenhandler Van Hyster

Voor hulp bij het verwisselen van de enorme banden op de heavy duty mijnbouwvoertuigen van een ijzerertsmijn in Oostenrijk, heeft VA Erzberg GmbH de nieuwste bandenhandlingtruck van Hyster gekozen.

Austrian-Mine Bij VA Erzberg GmbH in Oostenrijk, één van de grootste ijzerertsmijnen in Midden-Europa, wordt jaarlijks 7,2 miljoen ton steen met erts door een vloot van enorme mijnbouwvoertuigen gewonnen en vervoerd.

"Snelle en kosteneffectieve wisseling van de grote banden van de mijnbouwvoertuigen is een belangrijk aandachtspunt bij het onderhoud en behoud van de vloot van VA Erzberg, met een maximale bescherming voor de monteur", zegt Norbert Brünell, Senior Product Manager voor zware heftrucks en containerhandlers van Hyster.

Peter Aflenzer en Florian Wabra, verantwoordelijk voor het onderhoud van de mijnbouwapparatuur bij VA Erzberg GmbH, hebben de Hyster Big Truck-fabriek in Nijmegen bezocht nadat ze een bandenhandlingtruck van Hyster hadden gezien tijdens de BAUMA-beurs van 2013 in Munchen.

“Het doel was om één oplossing te ontwikkelen voor zowel het repareren en het vervangen van de banden als de handling van zware onderdelen van de mijnbouwvoertuigen zoals motoren, transmissies en assen,” aldus Norbert.

Voor de ijzerertsmijnen werd de Hyster H16XM-6 met een IMT TH15K160-hulpstuk voor bandenhandling gekozen met een nominale capaciteit van 6804 kg. Om snel over te schakelen van een bandenhandler naar een vorkheftruck, is het sideshift-bord van het type Pin van +/- 200 mm uitgerust met een wisselinrichting voor de vorken of het bandenopzetstuk.

De TH15K160 klemomvang is 132 -343 cm voor de banden, de body van de klem roteert +/- 50° aan elke kant, biedt 360° eindeloze rotatie van het gripblok en er is een hydraulische bescherming tegen het terugvallen van de arm om de monteur te beschermen die voor de band werkt. De voorste blokken houden de band in de gewenste positie en kunnen ook de velgonderdelen en de velg van de band zelf demonteren.

De H16XM-6-truck met TH15K160 kan banden hanteren tot 33.00 R51 of 5820 kg in het midden van de vastgeklemde band, geschikt voor onderhoud van de vloot, die bestaat uit 12 zware Komatsu HD HD 785-7 en 985-5 trucks, 4 Komatsu WA 800-3 wielladers en een Komatsu PC-1250 graafmachine.

Austrian-Mine 2De Hyster H16XM-6 zonder TH15K160 heeft een nominale capaciteit van 16.000 kg bij een middelpunt van de lading van 600 mm of 11.350 kg bij 1200 mm.

De heftruck heeft een Cummins QSB6.7 dieselmotor van 6,7 liter met Load Sensing Hydraulics die vraaggevoelig is. Dit betekent dat alleen de juiste hoeveelheid olie nodig voor de vereisten van toepassing op elk moment door het systeem wordt gepompt, hetgeen zorgt voor minder afval, lagere bedrijfstemperaturen en een lager brandstofverbruik.

Net zoals de Hyster-vorkheftrucks met zware capaciteiten is ook deze vorkheftruck uitgerust met een duurzame aandrijflijn, robuuste aandrijfas en een geavanceerd en soepel automatisch transmissiesysteem met een veiligheidsblokkeerfunctie bij vooruit/achteruit schakelen

Beschermingssystemen voor de motor en transmissie zorgen voor een betrouwbare werking.

Ter ondersteuning van de wereldwijde mijnbouwindustrie kan de reeks Grote Trucks van Hyster van H8XM-6 tot H30XMS-9, in combinatie met de nieuwe IMT-hulpstukreeks voor bandenhandling TH5K115 tot TH36K164, bandgewichten hanteren van 2495 kg tot 16.330 kg of banddiameters van 710 mm tot 4166 mm.