Order voor Big Trucks bij Hyster na ‘dubbel groen’ succes in terminal Antwerpen

Na de geslaagde introductie van de twee nieuwe Hyster lege-containertrucks die aan Tier 4i/Stage IIIB voldoen in de haven van Antwerpen heeft Zuidnatie geïnvesteerd in zeven nieuwe Hyster vorkheftrucks met lage emissies en een hoge capaciteit.

Zuidnatie Hyster Content MainIn 2011 heeft het haven- en logistiekbedrijf Zuidnatie twee nieuwe Hyster H22-12EC lege-containertrucks voor de werkzaamheden in Antwerpen in bedrijf genomen (België). De Hyster 5-8 hoog lege-containertrucks zijn voorzien van de Tier 4i/Stage IIIB Cummins QSB 6.7-motor en beschikken over prestatieoptimaliserende functies van Hyster om het brandstofverbruik te verlagen, zoals 'cooling on demand', hydraulica met automatische snelheid, RPM-management en alternatief stationair toerental.

"De nieuwe lege-containertrucks zijn zeer stil en twee keer zo groen," legt Chris van der Werdt, Sales Manager voor Hyster Big Trucks, uit. "Ze stoten weinig uitlaatgassen uit en zijn gespoten in de groene bedrijfskleur van Zuidnatie."

Dankzij de ondersteuning van de plaatselijke Hyster dealer, Barloworld Handling, en de uitstekende prestaties van de machines van Hyster in de containerterminal heeft Zuidnatie een extra order voor zeven Hyster vorkheftrucks met hoge capaciteit geplaatst, die over dezelfde brandstofbesparende technologieën beschikken.  Hyster Big Trucks met een hefcapaciteit van meer dan 16 ton zijn voorzien van motoren die aan Tier 4i/Stage IIIB voldoen en andere energie-efficiënte functies en ze maken gebruik van de EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie), zodat de bestuurder net als normaal brandstof kan bijvullen. De klant kan kiezen tussen de stand HiP voor hoge prestaties en de stand ECO-eLo voor brandstofefficiëntie.

De nieuwe vloot omvat twee H18XM-12 vorkheftrucks met een hefcapaciteit van 18.000 kg, ook gevoed door de de Cummins 6.7-motor. Zuidnatie heeft ook H25XM-12 vorkheftrucks met een capaciteit van 25.000 kg en een H32XM-12 vorkheftruck met een hefcapaciteit van 32.000 kg besteld, die over dezelfde motor en energiebesparende functies beschikken.

De vorkheftrucks en containertrucks bieden een snelle boost bij een laag motortoerental en kunnen daarna een hoge boost vasthouden met een hoog toerental, onafhankelijk van het motortoerental. Dit komt door de turbocompressor met variabele geometrie (VGT™), die de toevoer van uitlaatgassen in het turbinewiel varieert voor uitstekende prestaties en een hoge productiviteit.  De trucks geven ook alleen maximaal vermogen op verzoek, dus wanneer het echt nodig is, met lastafhankelijke hydraulica die 'voelen' hoe zwaar de last is.  Aangezien er niet altijd maximale ladingen worden verwerkt, wordt er nog minder brandstof verbruikt.

De vorkheftrucks met hoge capaciteit worden gebruikt in de havens waar staal en non-ferrometalen worden ontvangen, opgeslagen, opnieuw verpakt en gedistribueerd via de weg of het spoor.

Alle trucks hebben de Hyster 'Vista' bestuurderscabine, die uitstekend comfort, hoogstaande ergonomie en een laag geluidsniveau biedt. Het ontwerp van de cabine biedt de bestuurder uitstekend zicht rondom en vooral op het werkgebied. De cabine is optimaal geplaatst, halverwege het midden, en bij de vorkheftrucks aan de voorkant en bij de lege-containertrucks voor het stapelen tot 8 hoog aan de achterkant.

De machines van Hyster bieden lage bedrijfskosten en zijn zeer betrouwbaar in veeleisende werkzaamheden op de kade van de haven van Antwerpen.  Ze worden volledig ondersteund door de plaatselijke distributiepartner van Hyster, Barloworld Handling, die een snelle technische ondersteuning en routineonderhoud biedt.

Zuidnatie is opgericht in 1870 (www.zuidnatie.be) en heeft in de 142 jaar sindsdien flink uitgebreid. Het bedrijf biedt diverse diensten, waaronder stuwage, logistiek, transport en magazijnopslag, en heeft een douane- en een containerafdeling, voor toepassingen in diverse sectoren.