Productie van vorkheftruckmodel stopt na meer dan 25 jaar … herinneringen van het A-team.

Afgelopen jaar heeft Hyster na meer dan 25 jaar productie de laatste van een lange reeks XL 24v elektrische driewielheftrucks gemaakt.   De A1.00-1.50XL was een unieke heftruck in de geschiedenis van Hyster omdat elk aspect van het design, de ontwikkeling en het testen werd uitgevoerd in Schotland, bij de Irvine-fabriek, zo'n 8000 kilometer verwijderd van het internationale ontwikkelingscentrum in Portland, VS.

production-of-hyster-axl-ends_ContentImageHet was niet verrassend dat het kernteam van 12 ontwerpers, waarvan veel zijn aangetrokken van buiten de industrie, de bijnaam het A-team had, vernoemd naar de populaire Amerikaanse tv-serie uit begin jaren '80. Ze werden aangenomen met als specifiek doel het ontwerpen van een nieuwe elektrische driewielheftruck - daar kregen ze 2 jaar de tijd voor en het project werd op tijd afgerond.  Dit was een uitzonderlijke prestatie omdat destijds de CAD- en FEA-technieken nog niet waren uitgevonden - in die tijd moest je terug naar de tekentafel.

Bobby Dickson werd in 1984 gevraagd om bij het A-Team te komen en is terecht trots dat het oorspronkelijke design de tand des tijds zo goed heeft doorstaan: "We hadden nooit gedacht dat ons project van 2 jaar na 25 jaar nog steeds in productie zou zijn, ondanks de vele upgrades was het originele design een blijvertje."

De A1.00-1.50XL-vorkheftruck was een compact design met achterwielaandrijving waardoor een vrije draaiing van de voorwielen mogelijk was voor een 'zero turn radius'.  Het was een origineel 'eenvoudig, maar efficiënt' concept en omdat het zo goed werkte, zorgde het voor zeer lage gebruikskosten.  Helaas komt aan alles een einde en na een productie van meer dan 16.000 trucks, werd afgelopen december de laatste A-truck van Craigavon naar Luxemburg verstuurd.

Eén van de grootste uitdagingen voor Hyster was het maken van een nog betere A-truck, maar vorig jaar werd het originele design vervangen door de volgende generatie serie A1.3-1.5XNT, 24-volt compacte heftrucks met achterwielaandrijving.

Deze nieuwe truck biedt de zuinigheid, prestaties, wendbaarheid en inzetduur van de batterij die ideaal zijn voor lichte tot middelzware toepassingen. Dankzij de AC-motoren (heffen/sturen en tractie) levert deze truck een competitieve topsnelheid van 12 km/u en een hefsnelheid van 0,3 m/sec. De prestatie-instellingen eLo en HiP zorgen voor de 'e-Balans' tussen prestaties en energieverbruik.

De compleet nieuwe A1.3-1.5XNT wordt nu gebouwd in de Craigavon-fabriek van 35.896 m2 die in april 1981 is geopend en waar nu meer dan 600 mensen werken.  De fabriek van de NACCO Materials Handling Group (NMHG) heeft de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd en houdt een filosofie hoog van veel volume, lage kosten, hoge kwaliteit en tijdige levering. In januari 2012 heeft de 'Europese Stichting voor Kwaliteitsmanagement' de NMHG-fabriek bekroond met de prestigieuze 'Northern Ireland Quality Award 2011'.

Aangezien Bobby Dickson als laatste is overgebleven van het oorspronkelijke A-Team, krijgt hij als laatste het woord over het nieuweA1.3-1.5XNT-design.  Hij geeft schoorvoetend toe dat "de behoeften van de klant niet veel zijn veranderd sinds de launch van de AXL in 1985, maar dat de nieuwe productie- en systeemtechnologieën zo ver en zo snel zijn geavanceerd de afgelopen jaren, dat verandering onontkoombaar was.  Ik ben blij dat ik heb bijgedragen aan het oorspronkelijke ontwerp dat de tand des tijds heeft doorstaan en dat een toonbeeld is geweest voor de kracht van de Britse vorkheftruckproductie."