Terminal in Rotterdam verlaagt brandstofkosten met Hyster ReachStacker

Barge Center Waalhaven, een containerterminal in Rotterdam, heeft zulke aanzienlijke besparingen op de brandstofkosten bereikt door de introductie van een nieuwe Hyster ReachStacker, dat de Waalhaven Group nog een nieuwe Hyster ReachStacker en een lege-containertruck voor Born heeft besteld.

Hyster-ReachStacker-Waalhaven Content Image 1"Tijdens een rondleiding door de fabriek in Nijmegen kwamen de voordelen van de nieuwe Stage IIIB-motoren in de nieuwe Hyster ReachStackers duidelijk naar voren," legt Mr. De Witte, Terminal Manager bij Barge Center Waalhaven in Rotterdam, uit.

In oktober 2011 werd er een nieuwe Hyster RS 45-31CH ReachStacker afgeleverd bij de containerterminal in Rotterdam en deze machine wordt gebruikt om containers, die klaar staan voor vervoer over het water, in en uit vrachtwagens te laden en te lossen, te stapelen en te verplaatsen.

De nieuwe Hyster ReachStackers die aan Tier 4i/Stage IIIB voldoen, leveren prestaties die vergelijkbaar zijn met de vorige modellen, maar met een veel lager brandstofverbruik, waardoor er elk jaar aanzienlijk op de kosten wordt bespaard. Waalhaven heeft besparingen van 4 liter per uur gemeten ten opzichte van andere reachstackers die in dezelfde toepassing worden gebruikt. De financiële besparingen kunnen worden berekend door de huidige brandstofprijzen mee te nemen.

Chris van der Werdt, Sales Manager voor Hyster Big Trucks, legt uit: "Na levering hebben we voor Waalhaven onze claims van aanzienlijke en voortdurende verlagingen in de brandstofkosten in zware en veeleisende terminaltoepassingen bewezen."

Barge Terminal Born, een andere locatie binnen de Waalhaven Group, heeft daarna nog een Hyster RS 45-31CH ReachStacker besteld, die containers van 45.000 kg op de eerste rij, 31.000 kg op de tweede rij en 16.000 kg op de derde rij kan oppakken en wegzetten.  Daarnaast hebben ze de nieuwe 2 over 4 9'6" Hyster lege-containertruck besteld, die vergelijkbare brandstofbesparingen biedt. De nieuwe machines worden gebruikt bij de Barge and Rail Terminal in Born, in het zuiden van Nederland, die multimodaal transport voor continentaal, 'deep sea' en 'short-sea' transport per container biedt.

Hyster-ReachStacker-Waalhaven Content Image 2Hyster biedt lage emissies en een lager brandstofverbruik in deze containertrucks door een integratie van Hyster technologieën in de nieuwe Cummins QSL9-dieselmotor.  Door gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) te combineren met een verbeterd HPCR-brandstofsysteem (High Pressure Common Rail) is de verbranding schoner en efficiënter, en wordt de uitstoot van NOx effectief onder controle gehouden.  Daarnaast beschikken de machines over functies zoals 'Cooling on Demand', hydraulica met lastdetectie, toerentalbeheer en verlaagd stationair motortoerental, om het totale brandstofverbruik in alle toepassingen verder te verlagen.

De comfortabele 'Vista'-cabine schuift over de volledige lengte van de ReachStacker voor optimaal zicht bij het verplaatsen van containers en de machine is voorzien van een gewichtsdisplay voor de containers (waarbij ook de afstand en hoogte worden aangegeven). Het is ook bewezen dat de Hyster ReachStacker de stilste in zijn klasse is en, volgens het bedrijf, betere prestaties dan de concurrentie biedt.

De Hyster lege-containertruck is ook voorzien van de 'Vista'-cabine, die op de achterkant is gemonteerd voor optimaal zicht voor de bestuurder, zodat containers tot 8 hoog kunnen worden gestapeld met de beste hefsnelheden in deze klasse.

De reactietijd voor service en het uitstekende onderhoud door de lokale Hyster distributiepartner, Barloworld Intern Transport, waren belangrijke factoren bij het besluit tot aankoop, samen met de prestaties van de machines. Ook de voorkeur van de bestuurders speelde een grote rol.

Barge Center Waalhaven in Rotterdam is een van de drie terminals van de Waalhaven Group en wordt gebruikt voor containers voor 'short-sea' en scheepscontainers. De terminal is strategisch tussen de stad en de Delta gelokaliseerd en heeft een capaciteit van 200.000 TEU's. Het is een kostenefficiënte terminal waar veel containers worden verwerkt. Hier kunnen containerschepen met een maximale capaciteit van 1200 TEU's en een diepgang van 9,5 meter aanleggen. De terminal maakt deel uit van het 'Intermodal Transportation Concept' en biedt hierdoor diensten die andere terminals vaak niet kunnen leveren.