Tips Voor Het Kopen Van Een Reachtruck

In magazijnen van alle industrietakken zijn reachtrucks van essentieel belang. Robert O’Donoghue, Senior Product Strategy Manager bij NMHG, geeft 20 praktische tips voor de aankoop of het huren van een reachtruck op de markt van tegenwoordig en hij legt uit waarom sommige kenmerken zo belangrijk zijn.

How-To-Buy-A-Reach-Truck 1) Controleer de huidige restcapaciteit

De restcapaciteit verandert met het ontwerp van nieuwe trucks en daarom is het belangrijk om te controleren of u over de nieuwste cijfers van de fabrikant beschikt. Kopers weten dat de nominale capaciteit afneemt met hefhoogte, maar met het nieuwe Hyster® 1.6-model kan het volledige hefvermogen van 1,6 ton op een indrukwekkende hoogte van 9 m worden gebruikt. Ter vergelijking: bij andere fabrikanten hebt u misschien een machine met een hogere capaciteit nodig om dezelfde verhouding gewicht/hoogte te halen. Meestal betekent dat een grotere accu met lader en bredere gangpaden.

2) Gangpadbreedte

De gangpadbreedte is belangrijk bij de keuze van een machine, maar als u meer ruimte nodig hebt, kan de gangpadbreedte misschien worden verkleind en het aantal gangpaden per magazijn vergroot.

3) Hoogte/bereik van de mast

De meeste reachtrucks hebben een 3-traps mast en hoewel de hefhoogte belangrijk is, is de minimale hoogte van de mast ook essentieel. Zorg dat de machine niet te hoog is voor doorgangen en tunnels tussen de stellingen. De buitendeur kan ook een factor zijn. Controleer de verhouding tussen de ingeschoven hoogte (h1) en de maximale hefhoogte (h3).

Sommige reachtrucks kunnen tot 12 m heffen. De nieuwe Hyster®-reachtruck kan tot een enorme hoogte van 12,5 m heffen, maar controleer of de machine op maximale hoogte geen sproeisystemen of leidingen aan het plafond raakt. Controleer hoeveel geluid de mast maakt als hij uitgeschoven wordt.

4) Rijsnelheid

Een goede rijsnelheid is belangrijk, maar bij veel werkzaamheden geldt een snelheidslimiet, waardoor de topsnelheid meestal niet relevant is. De nieuwe Hyster-reachtruck biedt de best mogelijke snelheden, met een topsnelheid van 14 km/u en een uitstekende acceleratie.

5) Hefsnelheid

Kijk naar hefsnelheden van ongeveer 0,8 m/u. In de loop van de dag kunnen seconden oplopen tot waardevolle minuten.

6) Werkomgeving

Controleer of de fabrikant een geïntegreerde oplossing voor koelhuizen heeft, mocht dat voor u een vereiste zijn. De nieuwe Hyster-optie voor koelhuizen is waarschijnlijk een van de beste voorbeelden.

7) Gebruik

Als de truck 24 uur per dag bij zware toepassingen wordt gebruikt, controleer dan of de truck daar robuust genoeg voor is. Betrouwbaarheid is essentieel, dus zorg dat de accu en het accubeheer aan de vereisten voldoen.

8) Zicht op de punten van de vorken

Reachtrucks kunnen tot bepaalde ingestelde hoogtes heffen, maar let op, de conditie van de vloer kan invloed uitoefenen op de uiteindelijke hoogte van de vorken. Zicht op de punten van de vorken is dus essentieel. Vergelijk de totale breedte van de mastkanalen van verschillende merken, maar vergelijk ze dan wel met elkaar op basis van hun restcapaciteit. Camera's en lasers kunnen het werk op hoogte eenvoudiger voor de bestuurder maken.

9) Toegang voor de bestuurder

Uit statistieken blijkt dat een bestuurder minimaal 5 keer per uur van en op een reachtruck stapt. In de loop van een dienst kan dat dus flink oplopen. Zoek naar een reachtruck met een brede, lage opstap met eenvoudig vast te pakken handgrepen. Het zal u verbazen hoe dit tussen de diverse merken varieert en welk verschil dat maakt voor de bestuurder.

10) Comfort van de bestuurder

Bestuurders zitten meestal bijna hun hele dienst in een reachtruck, dus zorg dat de machine comfortabel is, om vermoeidheid te minimaliseren omdat dat invloed kan uitoefenen op de totale prestaties.

11) Constructie

Zorg ervoor dat de truck stevig en robuust is. Een goede bouwkwaliteit van het chassis en de mast is essentieel om tegen de dagelijkse druk bestand te zijn en om voor voldoende stijfheid op hoogte te zorgen.

12) Stuurkolom

Stuurwielen zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen en posities bij de verschillende merken, maar uit ons onderzoek is gebleken dat bestuurders te kleine stuurwielen of stuurwielen met een offset-hoek niet prettig vinden. Ze moeten stevig zijn, omdat veel bestuurders ze gebruiken om op en van de machine te stappen. Het stuur moet eenvoudig te verstellen zijn, anders gebruikt de bestuurder de stelfunctie niet. Vraag uw bestuurder om feedback.

13) Display

Het visuele display geeft de bestuurder belangrijke informatie en is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Test ze om te zien of ze intuïtief werken en eenvoudig zijn af te lezen. Hyster is de eerste fabrikant die een optioneel display met aanraakfunctie aanbiedt, waardoor allerlei nieuwe functies mogelijk worden.

14) Bedieningselementen

Minihendels of joystick? Dit kan afhangen van de voorkeur van de bestuurder of de locatie, maar probeer altijd de verschillende opties uit en test uit hoe eenvoudig het is om bijvoorbeeld de kantelfunctie of de sideshift te gebruiken.

15) Pantograaf of bewegende mast

Dit is een praktische beslissing om te bepalen of u voor een reachtruck met pantograaf (met schaarontwerp voor het uitschuiven van de vorken) of een bewegende mast moet kiezen, vooral als u ladingen dubbeldiep in de stellingen plaatst. Controleer de prestaties van elke functie voor uw specifieke werkzaamheden.

16) Dubbeldiepe stellingen

Als de truck bij dubbeldiepe stellingen wordt gebruikt, dan hebt u waarschijnlijk een smal chassis nodig, dus kies dan een fabrikant die dit als standaardoptie aanbiedt in plaats van een speciale oplossing.

17) Gemeenschappelijke onderdelen

Kies voor een fabrikant die de kwaliteit en betrouwbaarheid van zijn onderdelen kan aantonen. Als de verschillende machines in een magazijn dezelfde soort bedieningen hebben, kunnen bestuurders eenvoudig van truck verwisselen.

18) Servicetoegang

Controleer hoe gemakkelijk de toegang tot belangrijke onderdelen is, omdat dit invloed heeft op de servicekosten.

19) Cost of ownership

Controleer of de reachtruck energie-efficiënt is, lange onderhoudsintervallen biedt, is uitgerust met betrouwbare onderdelen en bijdraagt aan de productiviteit.

20) Ondersteuning

Vergeet niet dat de kwaliteit van de plaatselijke ondersteuning essentieel is om ervoor te zorgen dat uw truck gedurende de contractperiode optimaal blijft presteren.

OVER ROBERT O’DONOGHUE

Robert is Senior Product Strategy Leader bij NMHG. Hij werkt al 11 jaar bij NMHG en is verantwoordelijk voor de strategie bij de productontwikkeling en de introductie van nieuwe producten binnen het aanbod magazijnmachines van Hyster.