Duidelijk Zicht Bij De 8-16t Hyster®-heftrucks

Hyster-H8-250Hyster Europe heeft een geüpdatete 8- tot 16-tons heftruck gelanceerd. De nieuwste heavy-duty modellen zijn de meest universele tot nu toe en bieden optimaal zicht, sterkte en betrouwbaarheid, waardoor handling en transport eenvoudiger zijn dan ooit.

"Het Hyster® H8-16XM-gamma heeft nu een volledig nieuwe mast en vorkenbord die zorgen voor een snelle wisseling van hulpstukken en een optimaal zicht op de vorken, het hulpstuk en de lading", zegt Chris van de Werdt, Product Strategy Manager – Big Trucks, Hyster Europe.

Het innovatieve mastontwerp levert naar verluidt extra sterkte en dankzij het intelligente ontwerp is de restcapaciteit van elke heftruck met ten minste 400 kg toegenomen voor het pintype sideshift-bord. De nieuwe reeks 2-traps masten en vorkenborden van het pin- of haaktypen met een groter bereik zijn beschikbaar op de modellen H8-12XM-6, H13-16XM-6 en H10XM-12.

"Dankzij een breed scala aan opties en hulpstukken kunnen deze heftrucks worden aangepast aan de behoeften van elk type toepassing, zoals metaalverwerking, bouwmaterialen of papierverwerking", zegt Chris, die uitlegt dat er nu meer ruimte is tussen mastkanalen waardoor beter zicht ontstaat op het hulpstuk en de lading.

De kettingen zijn ook naar de buitenkant van de mast verplaatst en de nieuwe vorkenborden hebben slimline bovenbalken met een intelligent geplaatst ventielblok.

"Nu kunnen de chauffeurs door en over het vorkenbord kijken  wat helpt om een optimaal zichtbaarheidsniveau te bieden voor manoeuvres op grondniveau en op vrachtwagenvloerhoogte", zegt hij. Het meer open ontwerp resulteert in minder gewicht op het vorkenbord en vermindert het lastzwaartepunt door de lading dichter bij de heftruck te brengen.

Voor gebruikers die snel van hulpstuk moeten wisselen, biedt de sideshift met dubbele functies en vorkpositioneringsbord (DFSSFP) met haakbevestiging een snelle ontkoppeling, wat voor meer flexibiliteit zorgt.  Stuwadoors zullen deze heftruck bijvoorbeeld gemakkelijk in gebruik vinden wanneer ze moeten overschakelen van handling van staal, naar hout, of naar algemene vracht.

"Verhuurbedrijven zullen ook profiteren van een snel en eenvoudig wisselen om tegemoet te komen aan de behoeften van hun klanten, ongeacht de sector", zegt Chris.  "Ze zullen ook merken dat de heftruck gemakkelijk te vervoeren is."

De bouwhoogte van de mast is verlaagd en er is ook de optie om de voorwaartse kanteling van de mast tot 27 graden te verhogen voor transport, in plaats van de standaard 15 graden kanteling. Dit kan de transporthoogte van de mast verlagen naar 310 mm. Bovendien hebben de 13-16-tons modellen een beperkte breedte van 2,54 meter. Aangezien het totale bereik minder dan 2,55 m breed is, is het wegvervoer in Europa vereenvoudigd.

Dankzij de updates kan de populaire 8-16 ton Hyster®-heftruckreeks meer duurzaamheid en betrouwbaarheid bieden. De nieuwe vorkenborden zijn bijvoorbeeld voorzien van slijtvaste pads en het variabele rolontwerp vermindert de krachten van de lastrol aanzienlijk, wat resulteert in een nog langere levensduur van de rollers. Het J-profiel van het mastkanaal biedt ook extra stijfheid en effectieve mastmontage.

"Het robuuste frame zorgt voor een 'rotsvaste' stabiliteit en duurzaamheid op lange termijn bij het hanteren van ladingen op volle capaciteit", zegt Chris. "De heftrucks bereiken indrukwekkende hefsnelheden met een gemiddelde tussen 0,40 m/s en 0,69 m/s met een volledige nominale capaciteit tot 6250 mm."

De Stage IV-conforme Cummins-motoren produceren een lagere emissie en bieden een uitstekend brandstofverbruik, waardoor de levensduurkosten aanzienlijk worden verlaagd. Ze beschikken ook over functies om de prestaties verder te verbeteren, zoals cooling on demand, lastafhankelijke hydraulische systemen (power on demand), RPM-beheer en een wisselend stationair motortoerental om het totale brandstofverbruik in de zwaarste toepassingen verder te verminderen.

De levensduurkosten worden laag gehouden met eenvoudige toegang voor onderhoud en Hyster Europe heeft zich gericht op gepland onderhoud om ongeplande stilstandtijd te voorkomen. Een lage olietemperatuur van maximaal 88 °C vermindert het risico op het broos worden van componenten, zoals slangen en afdichtingen. Aangezien zich er slechts 2 hydraulische slangen op de mast bevinden, neemt ook het risico op hydraulische lekkage af. Ongeacht het aantal functies dat op de vorkenbord is vereist. Er wordt een olieservice-interval van 10.000 uur aanbevolen, afhankelijk van de olie.

Er zijn ook veel nieuwe opties. Om bijvoorbeeld de zichtbaarheid 's nachts te optimaliseren, zijn er nu 4 op de mast gemonteerde werklampen beschikbaar, in plaats van 2 op het spatbord. En er kan een achteruitrijcamera worden toegevoegd.

"Deze heftrucks zijn gebouwd voor extreme omgevingstemperaturen van -18 °C tot 50 °C voor de uiteenlopende en uitdagende behoeften van de zware industrie overal ter wereld", voegt Chris eraan toe.

De nieuwe reeks wordt ondersteund door het Hyster®-netwerk van dealers. Ga voor meer informatie naar www.hyster.eu.