Focus Op De Bestuurdersomgeving Voor Hyster®-Heftrucks in Heavy-duty Toepassingen

Hyster-metals-250Omdat de rijervaring een essentieel succeselement is bij zeer intensieve toepassingen, richt Hyster Europe zich op het verbeteren van de omgeving van de chauffeur afhankelijk van de toepassing, ook in de hout-, metaal-, constructie-, haven- en papierindustrie.

"Bij het omgaan met kostbare, lastige en zware ladingen is de omgeving van de chauffeur meer dan ooit van belang", zegt Chris van de Werdt van Hyster Europe.  "Elk heftruckmerk beweert dat zijn producten ergonomisch zijn, maar je moet je daarbij afvragen onder welke omstandigheden?"

"Het ontwerp van de intelligente Hyster®-heftruck richt zich in alle toepassingen op de omgeving van de chauffeur, maar dit is vooral belangrijk voor de efficiëntie en het chauffeurscomfort in extreme en veeleisende bedrijfsomstandigheden", zegt Chris.

Houtverwerking

In de houtindustrie moeten de bestuurders van de heftrucks mogelijk achteruit rijden vanwege hoge ladingen die het zicht naar voren belemmeren. Deze werkwijze kan zeer ongemakkelijk zijn als het ontwerp van de chauffeursomgeving daar niet op berekend is.

De vorm van de achterkant van de heftruck, inclusief de positie van de uitlaat, kan het zicht beïnvloeden, terwijl de stoel het draaien van het voertuig moet minimaliseren om achteruitrijden mogelijk te maken. De Hyster® H13XM-6 is een typische heftruck die wordt gebruikt in de houtindustrie en biedt oplossingen voor deze uitdagingen.  Een slim ontworpen achterkant en de optie van een draaibare stoel die 15/30 graden draait, is erop gericht de bestuurder maximaal comfort te bieden bij het achteruit rijden. Afhankelijk van de behoeften van de toepassing, kan Hyster Europe ook heftrucks met volledig draaiende stoelen plaatsen en bestuurders kunnen verder worden geholpen door camerasystemen.

Bovendien helpen de TouchPoint™-minihendelbedieningen om ongemakkelijke houdingen van schouder en arm te verminderen doordat de hydraulische functies direct bij de vingertoppen van de chauffeur zijn geplaatst Dit behoudt het comfort voor de chauffeur en helpt de chauffeurr om zich te concentreren op het achteruitrijden.

Verwerking van bouwmaterialen

Er werden onlangs een volledig nieuwe mast en vorkenbord toegevoegd aan het Hyster® H8-16XM-gamma. Deze zorgen voor een snelle wisseling van hulpstukken en een optimaal zicht op de vorken, het hulpstuk en de lading. Dankzij het verbeterde zicht is het oppakken en transporteren van de lasten eenvoudig en comfortabel voor de chauffeur.

"Nu kunnen de chauffeurs door en over het vorkenbord kijken wat helpt om een optimaal zichtbaarheidsniveau te bieden voor manoeuvres op grondniveau en op vrachtwagenvloerhoogte, wat gebruikelijk is bij bouwtoepassingen", zegt Chris.  "Er is nu meer ruimte tussen de mastkanalen voor een beter zicht op het hulpstuk en de lading, wat de omgeving van de chauffeur en zijn efficiëntie bevordert."

Voor chauffeurs die snel van hulpstuk moeten wisselen, biedt de sideshift met dubbele functies en vorkpositioneringsbord (DFSSFP) met haakbevestiging (vaak aangeduid als Terminal West Style) een snelle ontkoppeling, wat voor meer flexibiliteit zorgt bij het verwerken van verschillende soorten ladingen.

Behandeling van metalen en bouwmaterialen

Hoge schokbelastingstoepassingen kunnen het bestuurderscomfort negatief beïnvloeden.  De Hyster® H16XM-9 heavy-duty heftruck wordt veel gebruikt in de metaalverwerkende industrie vanwege het robuuste frame, de mast en het vorkenbord en de brede aandrijfas die stabiliteit biedt bij het verwerken van ladingen op volle capaciteit.

Dit robuuste ontwerp van de heftruck helpt trillingen in de cabine te verminderen en in combinatie met de volledig geveerde stoel kan de bestuurder profiteren van een comfortabele rit tijdens zijn volledige dienst. In feite kunnen de lichaamstrillingen zo laag zijn als 0,35 m/s2.
"Het zijn vaak de kleine details die een verschil maken voor de chauffeurs", aldus Chris. "Hyster®-heftrucks met hoge capaciteit zijn bijvoorbeeld ontworpen om het in- en uitstappen van de chauffeur gemakkelijker te maken met minder inspanning."

"Bovendien kunnen bij gebruik in gieterijen getinte vensters worden gebruikt om de ogen van de bestuurder te beschermen tegen flitsen en hete metalen, terwijl de HD-airconditioning in de cabine de omgeving van de chauffeur op een comfortabele temperatuur en stofvrij houdt."

Havens en terminals

Bij werkzaamheden waarbij chauffeurs gedurende een lange dienst in de cabine van een containerhandler zitten, helpt comfort om de productiviteit te bevorderen. Het geluidsniveau in de omgeving van de chauffeur is een belangrijke factor, hoewel het geluid mogelijk niet altijd afkomstig is van de motor.

"Vaak kan het lawaai van de bediening het comfort van de chauffeur beïnvloeden", zegt Chris. "Daarom heeft de Hyster® containerhandler de optie om een spreader die zacht op de containers landt te gebruiken om het geluid van het botsen op de metalen containers te verminderen."

Dit is niet alleen prettiger voor de chauffeur, maar het vermindert ook de geluidsniveaus voor buren rondom binnenlandse terminaltoepassingen.  Dit kan langere bedrijfsuren mogelijk maken wat op zijn beurt meer productiviteitswinst oplevert.

Goed zicht naar boven en nauwkeurige controle zijn ook essentieel om de chauffeur een comfortabele bedieningservaring te bieden. Het innovatieve ontwerp van de spreader op de Hyster® H8XM-EC6 – H11XM-ECD9-reeks stelt de chauffeur in staat om de twistlocks of haken te zien bij elke belading. Bovendien zorgen functies als een aangedreven pile slope, automatisch uitschuiven van de spreader, automatische toerentalverhoging en een echt kruipsnelheid voor een veilige, nauwkeurige en soepele plaatsing van containers, zelfs bij het werken tot 9 hoog.

Camera's, werklampen en een cabine met een verhoogde cabine of een naar achter kantelbare cabine, evenals vele andere functies, kunnen de chauffeur ook helpen, afhankelijk van de behoeften van de specifieke werkzaamheden.

De Hyster RS46® ReachStacker kan ook worden uitgerust met een omhoog scharnierende cabine-optie om het zicht te optimaliseren en het comfort voor de chauffeur te verbeteren. Met zijn nieuwe "scharnierende" hefbare cabine biedt de Hyster® RS46 direct zicht op containers op de 2e rail, ook als er een treinstel met eeb High Cube-container op de eerste railpositie staat.

"De nieuwe verplaatsbare cabine kan dankzij een scharnierende arm soepel omhoog en omlaag worden gezet en de snelheid kan worden aangepast", zegt Chris.  "De cabine biedt een optimale ergonomische chauffeursomgeving, met minder componenten, maar ook minder zijdelingse bewegingen, schokken en trillingen onder het rijden." Er kan ook een optionele kanteling tot maximaal 10° worden toegevoegd, zodat de chauffeur nog comfortabeler hoog kan stapelen.

Papierindustrie

In de toeleveringsketen van de papierindustrie is het gebruikelijk om grote, kostbare en kwetsbare papierrollen te hanteren met behulp van gigantische klemmen.

"Het is belangrijk voor chauffeurs in toepassingen in de papierindustrie om heftrucks en hulpstukken te gebruiken die niet alleen het risico op schade minimaliseren, maar ook de snelheid en prestaties optimaliseren", zegt Chris.  "Dit mag echter niet ten koste gaan van het rijcomfort."

Een populaire truck is de Hyster® S9.0FT die een 9-tons lift op een chassisvoetafdruk van 7 ton heeft, die direct de voordelen van extra ruimte en manoeuvreerbaarheid tijdens het gebruik biedt.  De heftruck biedt ook een ruime chauffeursomgeving, dankzij het ontwerp van de beschermkap en de geoptimaliseerde vloerruimte in de chauffeurscabine.

De geïsoleerde aandrijving van de heftruck minimaliseert de effecten van de trillingen van de aandrijving op de chauffeur, terwijl functies zoals ergonomisch ontworpen hydraulische bedieningselementen, een armsteun met contouren en een multifunctionele joystick ook helpen om het comfort te garanderen, evenals nauwkeurigheid bij het heffen en handling.

"Het comfort van de heftruckchauffeur gaat veel verder dan het hebben van een aantal algemene 'ergonomische' functies in de cabine", zegt Chris.  "De beste manier om de chauffeurssomgeving te optimaliseren, zelfs in de zwaarste bedrijfsomstandigheden, is om een intelligent ontworpen heavy-duty heftruck te selecteren met standaard- en extra functies die voldoen aan zowel de eisen van de toepassing als de behoeften van de chauffeur."