Hyster Bespreekt Alternatieve Energiebronnen Op Greenport Congres 2019

250_GreenportOp het GreenPort Congress 2019 van 16 tot 18 oktober in Oslo, Noorwegen, zullen deskundigen van Hyster Europe de laatste updates geven met betrekking tot de emissieloze containerhandler-projecten die momenteel lopen in de haven van Los Angeles in de VS en in de haven van Valencia in Spanje.

Willem Nieuwland, Big Truck program Leader voor Hyster Europe, zal in een presentatie op 17 oktober ingaan op "Alternatieve energiebronnen voor mobiele apparatuur" als onderdeel van de focus van het evenement op Green Technological R&D.  Zijn presentatie zal een update bevatten over de technologie van de elektrificatie van grote heftrucks en het debat voortzetten over brandstofcellen, opladen en stroomvoorziening in havenactiviteiten.

"Een standaard diesel aangedreven Top Loader verbruikt ongeveer 16 liter diesel per uur, wat neerkomt op 128.000 kg CO2-uitstoot per heftruck per jaar*, dus de nuluitstoot zal naar verwachting in de toekomst een belangrijk aandachtspunt zijn", aldus Willem. "Door het elektrificeren van havens en hun apparatuur hebben Hyster®-trucks het potentieel om bij te dragen aan een beter milieu in havens.”

Er zijn momenteel twee verschillende Hyster® zero-emission trucks in ontwikkeling. Er wordt een containerhandler met een batterij getest om te voldoen aan de behoeften van goed gestructureerde toepassingen met lichtere bedrijfscycli, naast een versie met een range extender, die bedoeld is voor meer flexibiliteit of als 24 uur per dag, 7 dagen per week een zwaar systeem nodig is.

"Of het nu gaat om het laden van batterijen of het bijtanken van een containerhandler met waterstof; er kunnen uitdagingen zijn bij het realiseren van een optimale infrastructuur", legt Willem uit.

Het effect van het opladen van de batterijen is bijvoorbeeld afhankelijk van de beschikbaarheid van de juiste hoeveelheid elektrische energie ter plaatse. Het is mogelijk dat er in sommige gevallen niet genoeg is om alle benodigde containerhandlers van stroom te voorzien. Als er echter voldoende stroom beschikbaar is, verwacht Hyster Europe dat het mogelijk zal zijn om de technologie te implementeren om de batterij van de containerhandler in slechts één uur op te laden. Dit is vooral belangrijk voor de efficiëntie, omdat de capaciteit van de batterijen niet voldoende is voor gebruik gedurende één dag, dus het laden moet worden gepland tijdens het normale dagelijkse gebruik van de containerhandler.

De beschikbaarheid van waterstof kan ook een belangrijke overweging zijn om een heftruck met een range extender te gebruiken.

"Wereldwijd vinden er verschillende projecten plaats die veel eindgebruikers gemakkelijk toegang kunnen geven tot waterstofbrandstof", zegt Willem. "De overgang naar hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, leidt tot de lokale opslag van energie en geeft een boost aan de productie en opslag van waterstof

De heftruck met een brandstofcel aan boord moet voldoende opslagruimte bieden voor een normale werkdag, zodat waterstoftanks slechts dagelijks hoeven worden bijgevuld. De vultijd is vergelijkbaar met die van een dieseltank en zal dus naar verwachting geen of een geringe invloed hebben op het geplande gebruik van de containerhandler.

"Ons onderzoek heeft aangetoond dat efficiëntie ook belangrijk is voor een elektrisch voertuig als het gaat om productiviteit en de totale cost of ownership", zegt Willem. "Daarom winnen deze heftrucks naast de terugwinning van energie bij het remmen ook energie terug tijdens het laten zakken van de container."

De Hyster®zero-emission containerhandlers kunnen tot 64 % van de potentiële energie tijdens het laten dalen terugwinnen. Dit resulteert in een tot 5 % lager energieverbruik in typische bedrijfscycli, in vergelijking met dezelfde truck zonder het hydraulische energieterugwinsysteem. De totale energiebesparing, inclusief het terugwinnen van remenergie, kan bij normaal gebruik oplopen tot 15 %.

"De elektrificatie van het havenmaterieel gaat gebeuren, en snel ook", aldus Willem. "Het is echter belangrijk dat onze industrie blijft praten over alternatieve energiebronnen. Alleen door samen te werken kunnen we het opladen van de batterijen en de waterstofinfrastructuur zodanig standaardiseren dat 'elektrische' voertuigen gemakkelijk te gebruiken zijn bij haven- en terminaltoepassingen."

Zie de presentatie van Willem Nieuwland op het GreenPort Congress in Felix Conference Centre, Oslo, Noorwegen, op 17 oktober om 9.20 uur.  Of bezoek de stand van Hyster Europe op het evenement om meer te weten te komen over de oplossingen van Hyster®  voor 'groen' transport vanaf het schip tot aan de wal.

Ga voor meer informatie naar www.hyster.eu.