Hyster® Biedt Li-Ion Batterij-opties Voor Vorkheftrucks en Magazijntrucks

Hyster-H2-250Het industriële heftruckmerk Hyster® biedt nu af fabriek bijna alle vorkheftrucks en magazijntrucks aan met Li-ion batterijen. Op de LogiMAT-beurs voor intralogistiek in Stuttgart presenteerde het bedrijf de Hyster® J1.6XN drie-wiel elektrische vorkheftruck met een 48-volt Li-ion batterij, die minimaal onderhoud nodig heeft.

"Heftrucks aangedreven door Li-ion batterijen worden steeds vaker gebruikt als de aandrijfoptie voor veeleisende toepassingen", aldus Timo Antony, Area Business Director Central Europe, Hyster.

Aangezien Li-ion batterijen geen zuur bevatten dat kan lekkage en damp kan genereren, zijn ze bijzonder geschikt voor intensieve binnentoepassingen en zijn ze vaak de beste oplossing in gebieden waar besmetting moet worden voorkomen, zoals in de voedingsmiddelenindustrie.  Loodzuurbatterijen kunnen echter wel waterstof en andere gassen uitstoten die ongewenst zijn in de cleanroomgebieden voor de productie en opslag van voedsel.

Bovendien zijn de onderhoudsvereisten voor Li-ion batterijen niet zo arbeidsintensief als die voor loodzuurbatterijen. Dit helpt de kosten te verlagen, de betrouwbaarheid te verhogen en de levensduur van de batterij te verbeteren, omdat gepland onderhoud van de batterij ook storingen en uitvaltijd kan helpen voorkomen.

Dankzij opladen geen tweede batterij nodig

"Een groot voordeel van Li-ion batterijen is de mogelijkheid om ze op te laden tijdens geplande pauzes", zegt Antony. "Dit 'tussentijds laden' vereenvoudigt de werkzaamheden doordat er slechts één batterij nodig is in plaats van twee." Bovendien zijn Li-ion batterijen vaak goedkoper als ze op de juiste manier worden gebruikt waardoor na een paar jaar de totale kosten voor batterijen verlagen.

Met een goede beschikbaarheid en betaalbare prijzen, wordt verwacht dat de Li-ion batterijen in steeds meer toepassingen gebruikt gaan worden. Deze optie is vooral aantrekkelijk voor nieuwe locaties, omdat er geen speciaal laadgebied nodig is, waardoor ruimte wordt bespaard.

Op oudere locaties kan het nodig zijn om de bekabeling aan te passen aan de hogere stroombehoeften en capaciteit, omdat loodzuurbatterijen langzaam laden over een langere periode, terwijl Li-ion batterijen snel worden opgeladen en meer energie nodig hebben. Het opnieuw ontwerpen van de infrastructuur kan kostbaar zijn.

Hyster ontwikkelt containerhandler met brandstofcel

Op het Greenport-congres in Valencia presenteerde Hyster afgelopen oktober een emissievrije containerhandler voor volle containers met brandstofceltechnologie, die momenteel in ontwikkeling is. De innovatieve elektrische heftruck is ontwikkeld voor een klant in de haven van Los Angeles en maakt draadloos snelladen mogelijk. De gepatenteerde Hyster® Energy Recovery-systemen kunnen de inzetbaarheid en winstgevendheid van de heftrucks verhogen terwijl de energiekosten worden verlaagd.

Hyster®-truck met brandstofcel krijgt CE-markering

In de VS worden de eerste Fuel Cell Lift Trucks al gebruikt door een autofabrikant en wijnmakerij, en in Europa heeft de Hyster® Fuel Cell Counterbalanced Truck de CE-markering gekregen. "We blijven de brandstofcelproducten ontwikkelen, met de focus op de zeer actieve markt in Amerika en de voorbereiding op de productie in Europa", zegt Antony. "Gezien de milieu-uitdagingen geloven we dat brandstofcellen voor sommige toepassingen de beste optie zijn. Naar schatting zijn er echter momenteel minder dan 500 door brandstofcellen aangedreven heftrucks actief in heel Europa." Voor de meeste toepassingen zullen fossiele brandstoffen en batterijen blijven bestaan – minstens de komende vijf jaar. Li-ion-batterijen zullen op korte termijn een hoger aandeel gaan bereiken.

Waarom loodzuurbatterijen voor velen nog steeds de beste oplossing zijn

Elektrische heftrucks met loodzuurbatterijen zijn nog vaak de beste keuze voor logistieke werkzaamheden, bijvoorbeeld in palletlogistiek. De bedrijven profiteren van efficiëntie en prestaties vergelijkbaar met LPG- en dieselheftrucks. In toepassingen met meerdere ploegen kunnen de bedrijfskosten worden verlaagd door de batterijen tussen diensten te wisselen. De heftrucks hebben echter een specifiek gebied nodig voor het opladen van de batterijen en om uitval te voorkomen, moet een batterij nauwkeurig worden opgeladen met gepland wekelijks onderhoud en vereffeningslading.

Waarom LPG-vorkheftrucks een populaire keuze zijn

In de drankenindustrie worden heftrucks over het algemeen voor verschillende doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld voor de verwerking van producten uit de bottelarij of in het magazijn en voor transport. De heftrucks moeten flexibel en te allen tijde beschikbaar zijn tijdens lange, drukke diensten, vooral tijdens piekperioden in de zomer. Zulke arbeidsintensieve toepassingen, met vloten van tien tot twaalf heftrucks, kunnen zich geen uitval veroorloven om batterijen op te laden.

Hier zijn LPG-vorkheftrucks bijzonder geschikt. Vanwege de hoge energie-inhoud van elke gasfles, werkt de heftruck gedurende de hele dienst op vol vermogen totdat de fles leeg is. De fles kan in slechts enkele minuten worden vervangen. Batterijen moeten daarentegen worden vervangen of opgeladen volgens strikte procedures en er zijn speciale ruimtes nodig voor het opladen.
Voor sectoren zoals de drankenindustrie is LPG ook een "schone" brandstof met een lage uitstoot van roet of zwevende deeltjes, waardoor het geschikt is voor gebruik binnenshuis en voor aanhangwagens. LPG-gas heeft het voordeel dat het niet wordt beïnvloed door warme temperaturen, in tegenstelling tot batterijen, die warm worden en kracht verliezen in de zomer en bij hoge temperaturen in gebouwen.

Waar dieselheftrucks een voordeel zijn

De dieseltrucks in de Hyster Fortens™-serie zijn bijzonder geschikt voor intensieve toepassingen en veeleisende omgevingen zoals in de bouwmaterialensector of bij de verwerking van metalen producten.

Deze heftrucks zijn ideaal voor zware werkzaamheden dankzij hun intelligente ontwerp en duurzame componenten. Een betrouwbare transmissie beschermt de heftrucks tegen grote schade bij intensieve 24/7 toepassingen.  De optionele Hyster® DuraMatch™-transmissie op de FT-serie wordt elektronisch gecontroleerd en beschermd en ondersteunt de meest intense 2-3 ploegendiensten, zeven dagen per week.

Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, verlaagt de DuraMatch™-transmissie automatisch de heftrucksnelheid, waardoor de aandrijflijn wordt beschermd en de slijtage van banden en remmen wordt beperkt, terwijl de rijrichting soepel kan worden veranderd.

De vorkheftruckreeks Hyster® H2.0-3.5FT biedt allround voordelen voor efficiëntie, productiviteit en lage gebruikskosten voor toepassingen in de hele supply chain.

Ga voor meer informatie naar www.hyster.eu.