Hyster® Logistieke Oplossingen in Beweging Bij ELA Container

250ELA_ContainerElke minuut telt bij ELA Container GmbH, waar mobiele gebouwen snel moeten worden geladen en gelost in het depot, zodat ze kunnen worden gebruikt voor kantoor- en schoolgebouwen, slaapvertrekken, kleuterscholen en als bankfilialen, sanitaire voorzieningen, behandelings- en opslagruimten. Hyster® zware vorkheftrucks vervoeren de mobiele gebouwen met een speciaal ontwikkelde spreader, die ook containers kan vervoeren die niet voldoen aan de standaardafmetingen van zeecontainers.

Verdeeld over 12 locaties in Europa gebruikt ELA 16 Hyster® heavy-duty vorkheftrucks, waaronder 7 H16XM-6-heftrucks, voor het vervoer van containers. De sleutel is de op maat gemaakte spreader, ontwikkeld door Hyster Europe om precies in de hoek van de ELA-container te reiken en de unit op te tillen. De containerhoeken zijn ontwikkeld door ELA, dus verschillen aanzienlijk van de ISO-hoeken van standaard zeecontainers.

Hyster®-heftrucks vormen de ruggengraat van het depot

"De robuuste zware vorkheftrucks tillen de containers op, brengen ze naar de service- of schoonmaakruimtes om de units voor te bereiden op volgende klant", zegt ELA-vlootmanager Holger Schwenen. "Zowel het laden als het lossen van de containers op en van vrachtwagen en ze transporteren over ons bedrijfsterrein, vereist zorgvuldigheid."

De door Hyster Europe ontwikkelde oplossing maakt het mogelijk de containers op betrouwbare wijze op te tillen en te transporteren zonder de kwetsbare zijwanden te beschadigen die de leidingen voor water en elektriciteit bevatten. Bovendien wordt er een speciale bescherming gebruikt om te voorkomen dat de oppervlakken aan de bovenkant en onderkant van de containers worden bekrast.

Dankzij het intelligente ontwerp van de spreader, kunnen containers van verschillende lengtes, hoogtes of breedtes gemakkelijk en snel worden opgetild.  Het is mogelijk om de spreader in te stellen op containergroottes tussen 5.015 en 10.000 mm lang met een diepte van 2500 tot 3000 mm.

"In 2001 gebruikten we onze eerste Hyster® big truck – een 12-ton heftruck met een spreader – om de mobiele woonunits in ons depot te vervoeren", zegt Schwenen. "Het voordeel was dat de container precies kon worden opgepakt en tegelijkertijd tegen onbedoeld wegglijden beschermde."

"Bovendien ondersteunt een camera nu de heftruckchauffeur met de exacte positionering van de spreader.  In het verleden werden de containers eenvoudig met de vorken opgetild en getransporteerd, dus afhankelijk van de grootte, kon dit vrij instabiel aanvoelen", zegt Schwenen.

ELA bouwt een kapel in Kaliningrad

ELA werd opgericht in 1972 en heeft vandaag meer dan 650 werknemers wereldwijd, waaronder 40 mobiele consultants in het veld. Er zijn meer dan 22.000 draagbare units beschikbaar voor de verhuur met ruimte-oplossingen voor alle sectoren, waaronder de bouw, musea, ziekenhuizen, scholen, beurzen of strandkiosken.

"Of het nu om gebruikte containers of op maat gemaakte units gaat, wij bouwen mobiele ruimtes voor vrijwel elk doel die klanten bij ons kunnen huren of kopen, nieuw of gebruikt", zegt Michael Schmidt van ELA Marketing. "De individuele klant kan de grootte en indeling van de kamers en het aantal verdiepingen kiezen, evenals alle geïntegreerde apparatuur."

"Onze meest ongebruikelijke order tot nu toe was de bouw van een kapel in Kalingrad, Rusland", legt hij uit. Hiervoor combineerde ELA vijf 'quality all-rounder' -units over de hele lengte. Het gebouw van 75 vierkante meter was verdeeld in een bidruimte, een sacristie en sanitaire voorzieningen. Vervolgens werden het puntdak met een kruis en de eerste verdieping ter plaatse gebouwd.

"Om de mobiele units te vervoeren, gebruikten we in totaal 60 speciale heftrucks met een laadkraan", zegt Holger Schwenen. "De heavy-duty heftrucks voor het transport van de containers zijn echter onvervangbaar in het depot."

Bovendien worden er verschillende kleine Hyster®-heftrucks, zoals de P1.6 elektrische meelooppallettruck, gebruikt voor intern transport op het bedrijfsterrein.

“We maken gebruik van Hyster®-vorkheftrucks, omdat ze duurzaam, robuust en betrouwbaar zijn, en we werden gerustgesteld door zowel het gebruiksgemak als service”, zegt Schwenen.  "ELA werkt sinds 2009 samen met Thünemann Fördertechnik.  Ze zijn een kundige Hyster®-dealer, die snel dringende reparaties uitvoert en dat is een groot voordeel voor ons bedrijf.”

"We werken ook altijd aan nieuwe ideeën. Zo is ELA bijvoorbeeld van plan om een Hyster® J5.5 elektrische vorkheftruck te gaan gebruiken. Deze 5,5-ton heftrucks zijn niet alleen geschikt voor ons omdat ze emissievrij zijn, maar ook vanwege het compacte ontwerp", zegt Schwenen.

"In vergelijking met een vergelijkbare standaard IC-heftruck is dit model korter en beter manoeuvreerbaar", zegt Markus Thünemann, Managing Director van Thünemann Fördertechnik.

Hyster® industrie-oplossingen uit Nijmegen

In de Hyster®-fabriek in Nijmegen, worden de vorkheftrucks voor ELA uitgerust met de speciale op maat gemaakte spreader.

"We ontwikkelen systemen en oplossingen op basis van de behoeften van onze klanten", zegt Arndt Reibold, Big Trucks Territory Manager voor Hyster Europe, wiens Speciale Projects Engineering Department (SPED) heftrucks precies aanpast aan de industrie en het doel. Het team heeft bijvoorbeeld eerder een heftruck met een draagvermogen van 58 ton aangepast voor gebruik in scheepsrompen. Om de maximale hijscapaciteit van 50 ton van de kranen op de kade niet te overschrijden, werd een oplossing ontwikkeld waarmee het contragewicht van de truck eenvoudig kan worden verwijderd en apart aan boord van het schip kan worden getild.

"Het verhogen van de productiviteit en het verlagen van de totale cost of ownership voor heftrucks is altijd het belangrijkste geweest voor Hyster Europe", zegt Reibold. "De H16XM-6 heavy-duty vorkheftruck die door ELA wordt gebruikt, heeft een lagere uitstoot conform de emissievoorschriften van stage IV en ook het brandstofverbruik is tot 20 procent lager dan dat van de vorige productgeneratie. Bovendien zorgen het stevige chassis en de brede aandrijfas voor maximale stabiliteit bij het transport van de containers."