Hyster® Reachstacker Geeft De Efficiëntie Van bayernhafen in Bamberg Een Boost

Bamberg - 250bayernhafen in Bamberg, Duitsland, is een van de eerste bedrijven ter wereld die de ReachStackers met scharnierende Hyster® cabine gebruikt voor een beter zicht op de containers op de tweede rail. Hiermee heeft de terminalexploitant baymodal de efficiëntie van containerhandling aanzienlijk verhoogd.

Vier containertreinen zorgen voor de wekelijkse verbinding van de baymodal terminal in Bamberg met de havens in Hamburg, Bremerhaven en Wilhelmshaven. Twee laadsporen van 360 meter ontvangen de bloktrein voor rechtstreeks laden en afladen.

"Door het gebruik van de Hyster® ReachStacker met schanierende cabine kan de chauffeur eenvoudig containers van het tweede spoor pakken", aldus projectingenieur Christoph Kiener van bayernhafen. "Zo is bijvoorbeeld de intermodale containerafhandeling van de trein naar de truck veel eenvoudiger aangezien de chauffeur op elk moment de cabine kan heffen voor beter zicht."

Met de verstelbare scharnierende cabines kunnen chauffeurs rechtstreeks zicht op de containers in de tweede rij behouden – zelfs bij high-cube containers of wagons op de eerste rij. Dit voorkomt schade en zorgt voor een efficiëntere handling. De Hyster® ReachStacker kan tot vijf containers in de eerste rij stapelen, vier in de tweede rij en drie in de derde rij.

Optimaal comfort van de chauffeur

De ReachStacker® RS46-41LSCH is zeer populair bij de chauffeurs van de Bamberg Terminal door het goede zicht en gebruiksgemak, zelfs bij veeleisende toepassingen.

"De schanierende cabine wordt met de hefarm verhoogd of verlaagd", zegt Rainer Marian, Hoofd van Big Trucks bij Hyster Europe. "Het door ons ontworpen systeem gebruikt geen mast – de scharnier zit direct op het chassis. Dit houdt de cabine praktisch trillingvrij, zelfs wanneer de ReachStacker lange afstanden moet overbruggen."

"Chauffeurs genieten van een ergonomische werkplek met veel minder stoten en trillingen. Doordat de cabine naast de boom aan de zijkant is geplaatst, wordt uiterst goed zicht naar achteren geboden." Hij beschrijft verder dat de cabine ook met een 10 graden-kantelfunctie kan worden uitgerust zodat hooggestapelde containers nog gemakkelijker kunnen worden verwerkt.

Uitschuifbare steunen bieden stabiliteit

Om de stabiliteit van de ReachStacker te verhogen is de truck uitgerust met twee hydraulische uitschuifbare stabilisators op de vooras die goed in de grond drukken. Ze verhogen ook de hefcapaciteit in de tweede en derde rij, ook bij het afladen van treinen.

"Een belangrijke factor bij het ontwerp van de ReachStacker was het minimaliseren van slijtage en onderhoud", zegt Marian. "We helpen haven- en terminalexploitanten om kosten te beheersen en de bedrijfsduur te maximaliseren."

Hyster Tracker vereenvoudigt onderhoud

Het Hyster Tracker telematicasysteem draagt hiertoe bij. Het vlootmanagementsysteem kan bedrijfsuren registreren en ondersteunt servicecontroles en klantenservice via foutanalyses.

"Met de Hyster Tracker kunnen we snel fouten corrigeren en onze service proactief plannen", aldus Jochen Kotschenreuther van de lokale Hyster®-dealer Kotschenreuther Systemtechnik, die sinds 2017 met baymodal werkt. "Binnen twee uren kunnen we op locatie zijn om de machine te repareren, op alle dagen van de week. Dit beperkt stilstandtijden tot een minimum."

"We zijn zeer tevreden met de service en knowhow van Kotschenreuther Systemtechnik", zegt Christoph Kiener van baymodal. "Ze hebben ons ook geadviseerd over nuttige add-ons voor de ReachStacker. Onze RS46-41LSCH heeft zes camera's voor extra visuele ondersteuning voor de chauffeur."

Toekomstgerichte hulpstukken

Momenteel worden voornamelijk 20ft-, 30ft- en 40ft-containers direct van de truck naar de wachtende treinen in Bamberg verplaatst. In het vooropslaggebied kunnen tot 17 vrachtwagens worden geparkeerd die gemiddeld in 10 minuten kunnen worden geladen en gelost. In de in 2008 geopende gecombineerde transportterminal worden jaarlijks 30.000 TEU afgehandeld, maar bayernhafen Bamberg kan 80.000 TEU per jaar af te handelen.

"We verwerken momenteel niet veel opleggers en swap bodies", zegt Kiener, die een groot potentieel voor dit type materiaalhandling ziet voor de komende jaren en er klaar voor is. De spreader van de ReachStacker kan met een clip-on hulpstuk met poten voor swap bodies worden geleverd.

"Bekend als een 'piggyback' of slave-hulpstuk biedt de Hyster® ReachStacker de flexibiliteit voor alle verschillende taken in de terminal", zegt hij verder.

Voor meer informatie over oplossingen voor havens en terminals neemt u contact op met uw lokale Hyster®-dealer of bezoekt u www.hyster.de, www.baymodal-bamberg.de en www.kotschenreuther-stapler.de