Is De Toekomst Van Vorkheftrucks Volledig Elektrisch?

250-Hyster-J2_2-3_5XNQ&A met Russell Baker, Territory Manager, VK & Ierland voor Hyster Europe.

Nu het merk Hyster® zijn 90e verjaardag viert en Hyster Europe meer dan 20 jaar ervaring heeft met de productie van elektrische heftrucks in Craigavon, Verenigd Koninkrijk, bespreekt Russell Baker hoe het gebruik van elektrische heftrucks verandert.

Q: Wanneer is de focus van Hyster Europe op heftrucks aangedreven door batterijen komen te liggen?

A: Met de introductie van de elektrische vorkheftrucks uit de Hyster® XN- en XNT-serie in 2008 heeft Hyster zijn positie als een leverancier van wereldklasse van energiezuinige trucks, met minder onderhoudseisen, minimale bedrijfskosten en geen uitstoot in steen gebeteild.

Onze fabriek in Craigavon, Noord-Ierland, Verenigd Koninkrijk, is in 2008 begonnen met de productie van trucks aangedreven door batterijen en is de Europese leverancier van alle Hyster® 1,3-3,5 ton elektrische heftrucks met contragewicht. Voorheen vond de productie van elektrische heftrucks voor Europa plaats in Irvine, Schotland.

Tegenwoordig worden er jaarlijks duizenden verschillende soorten vorkheftrucks geproduceerd in onze fabriek in het Verenigd Koninkrijk, waarvan een groot deel wordt geëxporteerd via Hyster®-distributeurs naar klanten in Europa, Rusland, Afrika en het Midden-Oosten.

Hyster Europe biedt nu een gevarieerde reeks elektrische heftrucks, met krachtige, robuuste heftrucks met een hoge capaciteit, naast kleine elektrische vorkheftrucks met drie wielen die profiteren van een optimale energiezuinigheid.

Q: Zijn elektrische heftrucks nu de beste keuze, zelfs voor toepassingen buiten?

A: Wat de klant moet kiezen hangt af van wat de trucks moeten doen. De juiste keuze vorkheftruck kan de totale prestaties en kosten voor werkzaamheden aanzienlijk beïnvloeden en in sommige gevallen kan een ICE-truck nog steeds beter geschikt zijn.

We zien echter dat sommige bedrijven de overstap maken naar elektrisch, omdat dit onder de juiste omstandigheden een verbeterde efficiëntie kan bieden, met name qua batterijvermogen, en de bijbehorende lage cost of ownership waaronder onderhoudskosten. Elektrische heftrucks zijn, omdat ze geen uitstoot veroorzaken, ook populair bij bedrijven die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke manier van werken.

Vroeger zou het gebruikelijker zijn geweest om elektrische heftrucks alleen binnen te gebruiken voor 'lichte' werkzaamheden. Het is nu heel gebruikelijk dat de elektrische vorkheftrucks van de Hyster® J-serie buiten dezelfde veeleisende taken uitvoeren als IC-trucks, met capaciteiten tot 5,5 ton. Ze zijn zelfs te vinden in de zware industrie, zoals gieterijen, recyclingcentra en bouwmateriaaltoepassingen.

Q: Dus wanneer is een elektrische vorkheftruck de juiste keuze?

A: Het hangt af van vele factoren en we werken nauw samen met onze dealers en eindklanten om de beste oplossing te vinden voor verschillende toepassingen. Over het algemeen worden elektrische heftrucks met loodzuurbatterijen nog steeds beschouwd als de beste optie voor veel logistieke operaties binnen.

Toepassingen in de logistiek profiteren van efficiëntie en prestaties die vergelijkbaar zijn met LPG-/dieselalternatieven en mogelijk lagere cost of ownership waar met slechts één heftruck al kan worden bespaard. Dit kunnen meerploegendiensten zijn, zodat de batterijen van vorkheftrucks gemakkelijk kunnen worden verwisseld tussen de ploegen zonder dat de batterijen regelmatig moeten worden opgeladen – wij bieden verschillende opties om de batterijen snel en eenvoudig te kunnen vervangen.

Deze toepassingen hebben echter plaats nodig voor een oplaadruimte en om uitvaltijden te voorkomen moeten er strikte processen van kracht zijn om ervoor te zorgen dat de batterijen opgeladen zijn zodat de activiteiten doorgaan.  Ze hebben ook een wekelijks onderhouds- en egalisatieschema nodig.

Q: Hoe zit het met lithium-ion batterijen?

A: Lithium-ion wordt een populaire energieoptie voor elektrische heftrucks van Hyster®. Deze batterijen worden bijvoorbeeld steeds vaker gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie, waar de werkzaamheden meestal binnen plaatsvinden en het verminderen van besmetting prioriteit heeft. Li-ion heeft geen zuur dat zou kunnen uitstromen en geen dampen – waterstof en andere gassen kunnen worden geproduceerd door loodzuur – die ongewenst zijn in schone voedselproductie en opslaggebieden.

Lithium-ion-batterijen hebben niet het hoge onderhoudsniveau nodig dat loodzuuraccu's nodig hebben en ze kunnen tijdens geplande pauzes en lunchtijd worden opgeladen. Deze 'bijvul'-benadering kan de activiteiten vereenvoudigen, aangezien u slechts één batterij nodig hebt in plaats van twee.  Bovendien kan lithium-ion in de juiste toepassing in de loop der jaren goedkoper uitvallen, met lagere totale batterijkosten.

Er zijn echter infrastructurele overwegingen bij het opladen, dus lithium-ion is niet voor iedereen de beste keuze.

Q: Wat heeft de toekomst in petto voor de elektrische heftrucks van Hyster?

A: Elektrische heftrucks met een lagere capaciteit blijven een belangrijk onderdeel van ons productaanbod.  Er zijn echter interessante veranderingen aan de hogere capaciteitskant van de markt, waar Hyster een pioniersrol speelt voor de technologie op veel grotere machines.

Momenteel lopen er projecten voor de haven van Los Angeles in de VS en de haven van Valencia in Spanje, waar we Hyster® elektrische containerhandlers en een ReachStacker ontwikkelen. Deze zero-emissions machines worden aangedreven door elektromotoren gevoed vanuit het electrische hoogspanningssysteem.

Tests hebben aangetoond dat de machines in ontwikkeling vergelijkbare prestaties bieden als de gelijkwaardige Hyster® IC-modellen en uitstekende energie-efficiëntie en lage cost of ownership bieden, mits ze op de juiste toepassingen zijn afgestemd.

De trucks in ontwikkeling zijn ook voorzien van gepatenteerde Hyster®-energieterugwinsystemen, die energie van het laten zakken van ladingen en afremmen terugwinnen en opslaan, waardoor de werktijd tussen de ladingen wordt verhoogd en tegelijkertijd de totale energiekosten worden verlaagd.

Voor meer informatie over elektrische heftrucks van Hyster® gaat u naar www.hyster.com of neemt u contact op met een lokale Hyster®-distributiepartner.