Vooruitgang ontwikkeling elektrische Hyster®-containertrucks

Hyster electric container handlers 250In het kader van de lopende elektrificatieprojecten voor de haven van Los Angeles in de VS en Valencia in Spanje onthult Hyster Europe enkele verrassende feiten over de vooruitgang van de zero-emission containertruckprojecten.

Op dit moment worden er twee containerhandlers en een ReachStacker ontwikkeld in het Hyster® Big Truck Development Centre in Nederland.  Deze zero-emission trucks maken gebruik van electriciteit bij hoogspanning als energiebron.

Uit tests is gebleken dat de machines in ontwikkeling vergelijkbare, of mogelijk zelfs betere prestaties leveren dan de gelijkwaardige IC-modellen en een uitstekende energie-efficiëntie en een lage cost of ownership bieden.

Projectleider voor Hyster Europe Willem Nieuwland legt uit: "In de tests hebben de containertrucks veel meer ernergieherwinning bereikt dan verwacht, en dat is vooral te danken aan de full flow hydraulische energieherwinning. We verwachten dalingen van tot wel 15 % in het energiegebruik ten opzichte van trucks zonder deze systemen."

Gepatenteerde Hyster®-energieterugwinningssystemen herwinnen energie en slaan deze op door te remmen en de last te laten dalen. De innovatieve systemen verhogen de inzetbaarheid door langere perioden tussen laadbeurten te overbruggen en verlagen tegelijkertijd de totale energiekosten.

Twee elektrische containertrucks voor de haven van Los Angeles

De eerste elektrische Hyster® H1150HD-CH is volledig aangedreven door een grote lithium-ion batterij die wordt opgeladen door een draadloze snellader. Deze zal worden gebruikt bij een bedrijf in de haven van Los Angeles.

Hyster verwacht dat de "batterij alleen"-benadering geschikt zal zijn voor toepassingen met een middelzware cyclus die beschikken over een geschikte energie-infrastructuur en een strikt oplaadbeheersysteem voor tussentijds laden.

"Het zal niet geschikt zijn voor grotere machineparken vanwege de grote belasting van het elektriciteitsnet, of bij toepassingen waar meerdere trucks tegelijk worden geladen", zegt Willem. "Het beheren van de piekvermogenvraag zal een complexe uitdaging zijn voor sommige bedrijven, dat is waar de brandstofcel van pas zal komen."

De tweede elektrische containertruck die Hyster heeft ontwikkeld heeft ook een lithium-ion batterij die wordt opgeladen tijdens de werkzaamheden door twee ingebouwde brandstofcellen. Deze aanpak sluit beter aan bij de uitdagingen van de testlocatie bij Fenix Marine Services in de haven van Los Angeles en andere zware terminalactiviteiten.

"Het gebruik van waterstof vermindert de complexiteit van de planning of het opladen. Continue werking is mogelijk zolang er waterstof beschikbaar is uit de ingebouwde waterstoftanks van het voertuig. Zelfs als er moet worden bijgevuld, zal dit naar verwachting slechts ongeveer 15 minuten duren", vervolgt Willem.  "Bovendien kan de batterij ook tijdens de lunch en andere pauzes worden opgeladen om de behoefte aan brandstof verder te minimaliseren."

Elektrische ReachStacker voor de haven van Valencia

Als onderdeel van het Europese Horizon 2020-programma en het H2Ports-project ontwikkelt Hyster Europe ook een elektrische ReachStacker met brandstofcellen voor de haven van Valencia. De MSC Terminal Valencia (MSCTV) wordt de eerste in Europa die waterstofenergie integreert in zijn activiteiten.

Willem Nieuwland bevestigt: "Wij verwachten dat de elektrische Hyster® ReachStacker continue activiteiten mogelijk zal maken en vergelijkbare, of zelfs betere, prestaties bij volledige diensten zal leveren dan een conventionele IC ReachStacker.

Algemene voordelen van de elektrisch aangedreven containertrucks van Hyster

"Bij de tests stonden we versteld van de onmiddellijke reactiesnelheid van de elektrische containertruck", onthult hij.  "De nauwkeurigheid en controle van de aandrijving en het heffen zijn nog beter dan bij de IC-modellen en die nauwkeurige bediening zal de productiviteit alleen maar verder verhogen."

Het geluidsniveau is lager en de gebruikers kunnen minder energiekosten verwachten. Het bedrijf verwacht ook minder onderhoudskosten voor voertuigen dankzij het wegvallen van de motor, transmissie en andere mechanisch aangedreven componenten met een potentieel rendement op de investering na 3 tot 4 jaar in vergelijking met IC-modellen.

De drie projecten verlopen in samenwerking met verschillende partners en worden ondersteund door onder meer de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU), de California Air Resources Board (CARB) gedeeltelijk gefinanciert door California Climate Investments (CCI), een programma dat loopt in verschillende staten van de Verenigde Staten die miljarden "Cap-and-Trade" Dollars investeert om uitstoot te verminderen, de economie te versterken en de volksgezondheid te verbeteren, in het bijzonder in kwetsbare omgevingen.

Ga voor meer informatie naar www.hyster.com.